Kemi

Hvad betyder ''teoretisk udbytte og det faktiske udbytte´´?

13. juni 2023 af SkolleNørd - Niveau: C-niveau

Hvad menes der med dette?

Med udgangspunkt i forsøget ”Natron” skal du forklare om stofmængdeforhold og mængdeberegninger.

Desuden skal du forklare termerne teoretisk og praktisk udbytte og hvilke omstændigheder der kan være for forskel mellem et teoretisk udbytte og det faktiske udbytte


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. juni 2023 af Heptan

Teoretisk udbytte: det udbytte (målt i gram), hvis man havde en udbytteprocent på 100%. Dvs. det maksimale udbytte man kan få.

Faktiske udbytte: det udbytte man fik eksperimentelt. Typisk lavere end 100% af flere årsager. Hvis det er over 100% har man urenheder i produktet.


Svar #2
13. juni 2023 af SkolleNørd

#1

Teoretisk udbytte: det udbytte (målt i gram), hvis man havde en udbytteprocent på 100%. Dvs. det maksimale udbytte man kan få.

Faktiske udbytte: det udbytte man fik eksperimentelt. Typisk lavere end 100% af flere årsager. Hvis det er over 100% har man urenheder i produktet.

Kan du forklarer det, hvis jeg vedhæfter en opgave, som jeg har lavet?

Kan du så forklarer hvor der er tale om det teoretiske og faktiske?

Jeg forstår nemlig ikke din forklarring.


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. juni 2023 af Heptan

Ja


Svar #4
13. juni 2023 af SkolleNørd

Denne opgave?

Jeg skal nemlig kunne forklare dette, hvis jeg trækker det følgende samt med denne opgave, som jeg har lavet,

Det haster, så vil være meget taknemmelig, hvis du kan foklarer det lidt mere pædagoisk?

Vedhæftet fil:NATRON.docx

Brugbart svar (0)

Svar #5
13. juni 2023 af Heptan

Teoretisk udbytte: 28,886 g

Faktiske udbytte: 24,929


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. juni 2023 af Heptan

hvilke omstændigheder der kan være for forskel mellem et teoretisk udbytte og det faktiske udbytte

se fejlkilder pkt 1 og 2.


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. juni 2023 af Heptan

Med udgangspunkt i forsøget ”Natron” skal du forklare om stofmængdeforhold og mængdeberegninger.

Redegør for formlen n = m/M.

Skriv reaktion 3) på tavlen, og forklar hvordan man kan beregne massen af Na2CO3, ved hjælp af massen af NaHCO3 (obs: de er i forholdet 2:1). Brug n=m/M.


Svar #8
13. juni 2023 af SkolleNørd

#6
hvilke omstændigheder der kan være for forskel mellem et teoretisk udbytte og det faktiske udbytte

se fejlkilder pkt 1 og 2.

Kunne jeg inddrage dette, hvis det er jeg skal tale om mængdeberegninger?


Brugbart svar (0)

Svar #9
13. juni 2023 af Heptan

Nej jeg kan ikke se en sammenhæng


Svar #10
13. juni 2023 af SkolleNørd

#7

Med udgangspunkt i forsøget ”Natron” skal du forklare om stofmængdeforhold og mængdeberegninger.

Redegør for formlen n = m/M.

Skriv reaktion 3) på tavlen, og forklar hvordan man kan beregne massen af Na2CO3, ved hjælp af massen af NaHCO3 (obs: de er i forholdet 2:1). Brug n=m/M.

Hvordan kan man beregene massen af de andet stof du taler om?

Jeg har gjort brug af specifikke datatal og molarmassen, som dukker op når man søger på det. Man kan da ikke berege n, m, eller M ved at tage et andet stof, da det er vidt forskellige stoffer, så hvad taler du da om?


Brugbart svar (0)

Svar #11
13. juni 2023 af Heptan

2 NaHCO_3  (s)→Na_2 CO_3  (s)+H_2 O (g)+CO_2  (g)

Det ses at NaHCO_3 og Na_2 CO_3 er i forholdet 2:1. Benyt n = m/M. Så vil man forvente det teoretiske udbytte:

m(Na_2 CO_3  (s)) = n(Na_2 CO_3  (s))*M(Na_2 CO_3  (s)) = ½n(NaHCO_3  (s))*M(Na_2 CO_3  (s)) = ½m(NaHCO_3  (s))/M(NaHCO_3  (s))*M(Na_2 CO_3  (s))

Man kan slå M op på internettet. I laboratoriet har I vejet m(NaHCO_3  (s)) = 25,896g.

Eller, hvis I ikke har nulstillet vægten: m(NaHCO_3  (s)) = 25,896g - 23,234g = ...


Svar #12
14. juni 2023 af SkolleNørd

#11

2 NaHCO_3  (s)→Na_2 CO_3  (s)+H_2 O (g)+CO_2  (g)

Det ses at NaHCO_3 og Na_2 CO_3 er i forholdet 2:1. Benyt n = m/M. Så vil man forvente det teoretiske udbytte:

m(Na_2 CO_3  (s)) = n(Na_2 CO_3  (s))*M(Na_2 CO_3  (s)) = ½n(NaHCO_3  (s))*M(Na_2 CO_3  (s)) = ½m(NaHCO_3  (s))/M(NaHCO_3  (s))*M(Na_2 CO_3  (s))

Man kan slå M op på internettet. I laboratoriet har I vejet m(NaHCO_3  (s)) = 25,896g.

Eller, hvis I ikke har nulstillet vægten: m(NaHCO_3  (s)) = 25,896g - 23,234g = ...

Hvordan kan man se at de er i et forhold og hvor har du det at der er 2:1?

Jeg forstår intet af det, men det er det jeg spørg om.

Jeg skal heller ikke beregne det teoretiske, men bare finde ud af hvilket stof der har den samme mængde som det faste stof.


Svar #13
14. juni 2023 af SkolleNørd

#11

2 NaHCO_3  (s)→Na_2 CO_3  (s)+H_2 O (g)+CO_2  (g)

Det ses at NaHCO_3 og Na_2 CO_3 er i forholdet 2:1. Benyt n = m/M. Så vil man forvente det teoretiske udbytte:

m(Na_2 CO_3  (s)) = n(Na_2 CO_3  (s))*M(Na_2 CO_3  (s)) = ½n(NaHCO_3  (s))*M(Na_2 CO_3  (s)) = ½m(NaHCO_3  (s))/M(NaHCO_3  (s))*M(Na_2 CO_3  (s))

Man kan slå M op på internettet. I laboratoriet har I vejet m(NaHCO_3  (s)) = 25,896g.

Eller, hvis I ikke har nulstillet vægten: m(NaHCO_3  (s)) = 25,896g - 23,234g = ...

DET MARKEREE GIVER IKKE PÅ NOGEN MÅDE MENING, NÅR DET DET STÅR PÅ DEN MÅDE.


Brugbart svar (0)

Svar #14
14. juni 2023 af munkentroels

Der står et 2-tal foran NaHCO_3. Derfor er den ganget med to. 

Der står ikke noget foran Na_2CO_3. Det er det samme som at gange den med en.

Derfor er der 2 gange NaHCO_3, for hver gang der er 1 NA_2CO_3.

Derfra får man forholdet på 2:1.

Hvis du kender stofmængden af NaHCO_3, kan du få stofmængden for Na_2CO_3. Derfra kan du slå molarmassen op og finde massen.


Svar #15
14. juni 2023 af SkolleNørd

#14

Der står et 2-tal foran NaHCO_3. Derfor er den ganget med to. 

Der står ikke noget foran Na_2CO_3. Det er det samme som at gange den med en.

Derfor er der 2 gange NaHCO_3, for hver gang der er 1 NA_2CO_3.

Derfra får man forholdet på 2:1.

Hvis du kender stofmængden af NaHCO_3, kan du få stofmængden for Na_2CO_3. Derfra kan du slå molarmassen op og finde massen.

hvirdan finder jeg stofmængden af Na_2CO_3.?

Jeg får så mange forklarringer, men synes det er forskelligt fra person til person.


Brugbart svar (0)

Svar #16
15. juni 2023 af Heptan

stofmængden af Na_2CO_3 = halvdelen af stofmængden af NaHCO_3


Svar #17
15. juni 2023 af SkolleNørd

#16

stofmængden af Na_2CO_3 = halvdelen af stofmængden af NaHCO_3

Jeg har forstået et, men kan du hjælpe med et spørgsmål omkring redoxreaktioner?


Brugbart svar (0)

Svar #18
15. juni 2023 af Heptan

Ja


Skriv et svar til: Hvad betyder ''teoretisk udbytte og det faktiske udbytte´´?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.