Fysik

impuls beregning

15. september 2023 af SimonLGS - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg har lavet et eksperiment med impuls og er i gang med at lave databehandling til det. 

Der står, at jeg skal beregne den teoretiske hastighed efter stødene "For det tredje forsøg undersøges, om impulsen er bevaret. Dette gøres ved at bestemme den samlede impuls inden stødene ud fra hastighederne og masserne, og beregn den teoretiske hastighed efter stødene. Sammenlign med de målte hastigheder"

**det tredje forsøg er fuldstændigt uelastisk stød

Hvordan er dt jeg skal beregne den teoretiske hastighed efter stødene, da hvis jeg beregner impuls før stødet ved hjælp af denne formel p=m*v og så indsætter jeg den i denne samme formel igen p=m*v og løser for v så få jeg den samme hastighed(målt hastighed). Hvilket ikke giver mening 

er der nogen der kan hjælpe med det, TAK:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. september 2023 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textup{Fuldst\ae ndigt uelastisk st\o d:}&m_1\cdot \overrightarrow{v}_1+m_2\cdot \overrightarrow{v}_2=\left ( m_1+m_2 \right )\cdot \overrightarrow{u}\\\\ \textup{F\ae lles hastighed:}&\overrightarrow{u}=\frac{m_1\cdot \overrightarrow{v}_1+m_2\cdot \overrightarrow{v}_2}{m_1+m_2} \end{array}


Skriv et svar til: impuls beregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.