Matematik

Hjælp til mat b

11. oktober 2023 af Pbp84 - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg læser mat b på HF, og helt ærligt, så forstår jeg ikke ret meget af - nærmest ingenting. Læste mat c sidste år og lå højt oppe i karakterer, så kan det grundlæggende. Er der nogen som kender nogle gode videoer at se (jeg bruger frividen.dk, webmatematik, youtube og hvad jeg ellers lige finder om emnet), så jeg måske forstår det bedre? eller en som kan hjælpe med at få mig til at forstå det?

pft!

Mvh Pia


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. oktober 2023 af mathon

Efterforsk "grunden" til, at du kan "falde" fra gode karakterer på mat C til så ringe en forståelse på mat B.

Matopgraderingen burde ikke kunne give så voldsomt et skift i forståelsesniveauet.

                      Lærerskift
                      Metoder
                      Matematisk udtryksform
                      Uden hjælpemidler
                      Selvtillid
                      ...
                      m.m.


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. oktober 2023 af ringstedLC

Har ikke helt styr på forskellen i pensum på C og B, men hvis fx vektorer er nyt og volder problemer og du ikke allerede har for vane at tegne dét, der kan tegnes, så gør det, uanset om opgaven forlanger det eller ej.


Svar #3
11. oktober 2023 af Pbp84

#1
Efterforsk "grunden" til, at du kan "falde" fra gode karakterer på mat C til så ringe en forståelse på mat B.

Matopgraderingen burde ikke kunne give så voldsomt et skift i forståelsesniveauet.

                      Lærerskift
                      Metoder
                      Matematisk udtryksform
                      Uden hjælpemidler
                      Selvtillid
                      ...
                      m.m.

De eneste nye ting er, at jeg har fået konstateret stress (havde det også sidste år vidste det bare ikke før eksamenerne) og så har jeg skruet op for antal timer... Jeg er på fjernstudie. Den gamle mat c lærer lavede videoer og talte om teori samt viste hvordan visse opgaver skulle udregnes. Den nye sender bare opgave og pensum + få videoer.

Svar #4
11. oktober 2023 af Pbp84

#2
Har ikke helt styr på forskellen i pensum på C og B, men hvis fx vektorer er nyt og volder problemer og du ikke allerede har for vane at tegne dét, der kan tegnes, så gør det, uanset om opgaven forlanger det eller ej.


Tak for tippet? Har du evt et link til hvordan de tegnes? For det er en af tingene som jeg ikke er helt sikker i...

Brugbart svar (0)

Svar #5
11. oktober 2023 af ringstedLC

Kildehttps://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/vektorer-i-2d/vektorer

Hele Webmatematik's afsnit om vektorer i 2D er rigt illustreret fordi det giver en bedre forståelse.

Stedvektoren til punkt A fås i GeoGebra: "Input:" ved at skrive:

OA:Vektor((3,2)) , altså en vektor fra Orego til A.

eller blot:

a:(3,2) , fordi GG opfatter navne med småt som vektorer i modsætning til navne med stort som fx A:(3,2), der opfattes som et punkt.

Mellem to punkter (hvor startpunktet ikke er Orego):

Vektor(<Punkt> , <Punkt>), hvor <punkt>'erne er afsat i forvejen.

På figuren:

a:Vektor((1,3) , (4,5))

eller med en sammensat kommando:

a:parallelforskyd(Vektor(<Punkt>) , <Punkt>)

På figuren:

a:parallelforskyd(Vektor((3,2)) , (1,3))

Prøv at tegne vektorerne vha. de forskellige metoder. Prøv også om GG kender div. regneregler for vektorer, og om du selv kender dem...


Skriv et svar til: Hjælp til mat b

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.