Kemi

Eddike

18. oktober 2023 af 23årgammeltmenneske - Niveau: C-niveau

Jeg forstår ikke, hvad der afgør, at eddikke er et polært stof? Jeg kan se på strukturformlen, at den har 4 upolære bindinger og 4 polærebindinger (hvis dobbeltbindinden tælles med)? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. oktober 2023 af abcEnToTre

Hvis du tegner Lewis strukturen for eddike har du 2 carbon atomer i midten. Det ene har 3 Hydrogenatomer bundet til sig. Hydrogen har en elektronegativitet på 2.2. Det andet carbon har et Oxygen og en OH-gruppe bundet til sig. Oxygen har en elektronegativitet på 3.44. Det vil sige at elektronerne vil blive tiltrukket af oxygen-atomet med højere elektronegativitet, og dermed danne en negativ og positiv pol. 


Svar #2
18. oktober 2023 af 23årgammeltmenneske

Okay, så man skal ikke kigge på bindingerne her, men man skal kigge på de enkelte grundstoffers elektronnegativet? Når du siger, at elektronerne vil blive tiltrukket af oxygen atomet, så gælder det kun elektronerne, som har bindinger til oxygen atomet? 

Jeg har også et andet spørgsmål, som jeg ikke kunne besvare: Hvor mange polære og upolære grupper er der? Er der ikke så 1 polærgruppe, som er COOH- gruppen og så én upolær gruppe CH3?


Brugbart svar (1)

Svar #3
18. oktober 2023 af abcEnToTre

Du skal se på hele molekylet og de enkelte atomer. Et polært stof vil den ende med højeste elektronegativitet "trække" elektronerne mod sig, fra resten af molekylet.
Atomer med højest elektronegativitet er halogerne (atomer med 7 elektroner i yderste skal)

Atomer med lavest elektronegativitet er alkalimetaller (atomer med 1 elektron i yderste skal)

For at et stof skal være upolært skal forskellen i elektronegativitet som tommelfinger regel være under 0.5.

Og jo, carboxylsyre gruppen er polær og methyl gruppen er upolær


Skriv et svar til: Eddike

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.