Matematik

differentialregning aflevering

31. oktober 2023 af hhxelev1 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har siddet og bakset med et spørgsmål hvor jeg differentierer en ligning, nogen der kan fortælle mig om jeg har gjort det rigtigt?

 

For at differentiere funktionen f(x) = 4x^7 - 5x^3 + x + 1 anvender vi de grundlæggende regneregler for differentiering. Her er de relevante regneregler:

Potensreglen: Differentieringen af x^n er nx^(n-1), hvor n er en konstant.
Konstantreglen: Differentieringen af en konstant (a) er altid 0.
Sumreglen: Differentieringen af en sum af to funktioner er summen af differentieringerne af de to funktioner.
Produktreglen: Differentieringen af produktet af to funktioner u(x)v(x) er givet ved u'v + uv', hvor u og v er funktioner af x, og u' og v' er deres respektive afledninger.
Konstantmultiplikationsreglen: Differentieringen af af(x), hvor a er en konstant, er af'(x).

Differentiering af 4x^7: Anvend potensreglen. Differentiationen er 28x^6.
Differentiering af -5x^3: Anvend potensreglen. Differentiationen er -15x^2.
Differentiering af x: Dette er en lineær funktion, så differentieringen er 1.
Differentiering af konstanten 1: Brug konstantreglen. Differentieringen er 0.
Nu kan vi sammensætte det hele:

f'(x) = 28x^6 - 15x^2 + 1

Så differentieringen af funktionen f(x) = 4x^7 - 5x^3 + x + 1 er f'(x) = 28x^6 - 15x^2 + 1.


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. oktober 2023 af Moderatoren


Svar #2
31. oktober 2023 af hhxelev1

Er det jeg har lavet rigtigt, får ikke rigtig noget ud af at du referere mig tilbage til en gammel tråd...


Brugbart svar (1)

Svar #3
31. oktober 2023 af Anders521

#2 Ja.


Svar #4
31. oktober 2023 af hhxelev1

Kan du hjælpe med at løse denne?

g(x) = 3e^x – ½x^4 + 10x - π


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. oktober 2023 af Anders521

#4 Hvad med g? Skal den differentieres? I så fald er det allerede gjort for dig i din anden tråd. Se #12.


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. oktober 2023 af mathon

                     \small g{\,}'(x)=3e^x-2x^3+10


Brugbart svar (0)

Svar #7
31. oktober 2023 af mathon

detaljer
                 \small \begin{array}{c|l} \left (3e^x \right ){}'&3e^x\\&\\ \left (\frac{1}{2}x^4 \right ){}'&\frac{1}{2}\cdot 4\cdot x^{4-1}=2x^3\\&\\ (10x){\,}'&10\\&\\ \pi{\, }'&0 \end{}


Skriv et svar til: differentialregning aflevering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.