Matematik

Tangentens ligning - Differential­regning

31. oktober 2023 af katinka2000 - Niveau: B-niveau

Jeg har lavet en matematik opg, men er i tvivl om den er rigtigt, da jeg prøvede at udregne den i geogebra og der matcher den ikke med den jeg har lavet. 

vi skal finde tangentens ligning. 

vi har fået funktionen ??(??) = −2??^2 + 3?? + 4 og vores hældnings-værdi er -1

jeg har fået tangentens ligning til: 5x+14

men da jeg putter vores funktion ind i geogebra og laver hældningen -1, siger den at funktionen er 7x+6.. 

har jeg gjort noget forkert? help!


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. oktober 2023 af Anders521

#0 Vedhæftet opgaven som et billede.


Svar #2
31. oktober 2023 af katinka2000

#0

Jeg har lavet en matematik opg, men er i tvivl om den er rigtigt, da jeg prøvede at udregne den i geogebra og der matcher den ikke med den jeg har lavet. 

vi skal finde tangentens ligning. 

vi har fået funktionen ??(??) = −2??^2 + 3?? + 4 og vores hældnings-værdi er -1

jeg har fået tangentens ligning til: 5x+14

men da jeg putter vores funktion ind i geogebra og laver hældningen -1, siger den at funktionen er 7x+6.. 

har jeg gjort noget forkert? help!

det er a) i opgave 5. har vedhæftet opgaven. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. oktober 2023 af Anders521

#2

Differentialkvotienten/hældningen er f '(x0) = -4x0+3. At hældningen skal være -1, gælder kun når x0 = 1. Dvs. i punktet (1, f(1)) haves tangenten med ligningen y = -x + 6. Hvad der er sket i GeoGebra, kan måske være en tastefejl.


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. oktober 2023 af mathon

\small \small \small \begin{array}{llllll}\textbf{Opgave 5}\\&& f(x)&=-2x^2+3x+4\\\\&& f{\,}'(x)&=-4x+3\\\\&\textup{h\ae ldning }-1\textup{:}\\&&-1&=-4x+3\\\\&&x&=1\\\\\\&\textup{Tangentligning i }\left ( 1,f(1) \right )\textup{:}&f(x)&=-1\cdot x+b\\\\&&f(1)&=-2\cdot 1^2+3\cdot 1+4=5\\\\&\textup{Tangentligning i }\left ( 1,5 \right )\textup{:}&5&=-1\cdot 1+b\\\\&&b&=6\\\\\\& \textup{Tangentligning i }\left ( 1,5 \right )\textup{:}&y&=-x+6 \end{array}


Skriv et svar til: Tangentens ligning - Differential­regning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.