Kemi

pH beregning

01. november 2023 af DetErBarMig - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Jeg sidder og laver opgaver med pH beregning, men jeg sidder lidt fast i den her opgave og vil spørge om der er en der kan hjælpe mig?

5,00 mL 25,0 w/w% CH3COOH afpipetteres over en i 250 mL målekolbe, som fyldes op med ionbyttet vand. 

Beregn denne fortyndings pH. 

Jeg har fundet frem til de her oplysninger, men jeg kan ikke se, hvilke formler jeg skal bruge?

Jeg ved, at pKs for CH3COOH er 4,75 og at det er en svag syre. 

25 w/w% er 4,29895 mol/L


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. november 2023 af mathon

Densiteten af 25% CH3COOH er 
                      
                                         \small \varrho=1.0312\;\mathrm{\tfrac{g}{mL}}

Koncentration:        5 mL indeholder:
        
                                       \small \left ( 5\;\mathrm{mL} \right )\cdot \left ( 1.0312\;\mathrm{\tfrac{g}{mL}} \right )\cdot 0.25/\left ( 60.052\;\mathrm{\tfrac{g}{mol}} \right )=0.021147\;\mathrm{mol}

                                       1 L = 1000 mL indeholder: 

                                                                             \small 200\cdot 0.02147\;\mathrm{mol}=4.294\;\mathrm{mol}

                                       \small c_s=4.294\;\mathrm{M}

                                       \small {c_s}^{\textup{fortynding}}=4.294\;\mathrm{M}\cdot \tfrac{1}{50}=0.0859\;\mathrm{M}

                                        \small \textup{svag syre:}
                                                                     \small pH=\tfrac{1}{2}\cdot \left ( pK_s-\log\left ( {c_s}^{\textup{fortyndet}} \right ) \right )

                                                                     \small pH=\tfrac{1}{2}\cdot \left ( 4.75-\log\left ( 0.0859 \right )\right)=2.9


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. november 2023 af Rumballsm

Formlen mathon bruger er IKKE længere godkendt til eksamener i gymnasiet (ved ikke med videregående uddannelser). Udregn hellere som vist i vedhæftede billede:

Vedhæftet fil:KEMISTUDIEPORTAL_69.png

Skriv et svar til: pH beregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.