Fysik

Spændingsforskel over resistor?

11. november 2023 af StalinsElskerinde - Niveau: B-niveau

Hej

Hvis jeg ved, at der i et kredsløb kommer 3,7 V ind, og der er en serieforbindelse med to resistorer, én på 10 kΩ, og én der kan være enten 2 kΩ eller 15 kΩ, hvordan beregner jeg så spændingsfaldet fra 2 kΩ til 15 kΩ?

Jeg har vedhæftet et billede af kredsløbet. 

Umiddelbart tænkte jeg at jeg skulle udregne det som U=UR+URvar, men hvordan udregner jeg spændingsforskellen over den enkelte resistor? 

Tak på forhånd

Vedhæftet fil: Screenshot_5.png

Svar #1
11. november 2023 af StalinsElskerinde

Er det bare ved U=R*I?


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. november 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. november 2023 af MandenMedMangeHatte

U_\text{ud} = 3.7 \ \text{V} \cdot \frac{R_\text{var}}{10 \ \text{k}\Omega + R_\text{var}}

Kredsløbet på tegningen kaldes en spændingsdeler.

Indsæt Rvar = 2kohm og Rvar = 15 kohm, udregn U_ud i begge tilfælde, træk resultaterne fra hinanden og voilá!


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. november 2023 af ringstedLC

#0 Du tænkte rigtigt, hvis du skal beregne spændingsfaldet over joysticket:

\begin{align*} U &= U_{R}+U_{ud} \\ U_{ud} &= U-U_{R} \\ &= I\cdot \bigl(R+R_{var}\bigr)-I\cdot R \\ &= I\cdot \bigl(R+R_{var}-R\bigr) \\ &= I\cdot R_{var} \\ &= \frac{U}{R+R_{var}}\cdot R_{var} \\U_{ud} &=U\cdot \frac{R_{var}}{R+R_{var}} \\ U_{ud,\,maks} &= U\cdot \frac{R_{var,\,maks}}{R+R_{var,\,maks}} &&=...\,\textup{V} \\ U_{ud,\,min} &= U\cdot \frac{R_{var,\,min}}{R+R_{var,\,min}} &&=...\,\textup{V} \end{align*}


Skriv et svar til: Spændingsforskel over resistor?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.