Dansk

Den reflekterende artikel - hjælp!

17. november 2023 af ældreherre - Niveau: A-niveau

Hej kloge hoveder

Har fået til opgave at skrive en reflekterende artikel. Den skal indeholde: et eksmepel fra romantikken, et konkret eksempel fra virkeligheden, skal undersøge vinteren. Jeg starter ud med at skrive en indledelse, hvor jeg nævner Staffeldts "Indvielsen" og med korte overvejelser om han har ret. Derefter går jeg i min hovedtekst ind i at forklare alt jeg elsker ved vinteren. Senere kommer jeg ind på den kolde side af vinteren og afsløerer i metasprog, hvordan jeg sidder i rædsel og hvordan jeg er klar over, at der kun er en måde at ophæve rædslen på. Slutter af med specifikt at presentere "Indvielsen" på formel vis, og den nyplatoniske tankegang (dette er altså mit eksempel fra romantikken). I min afrunding siger jeg så min afsked til at falsk ved denne verden og siger til sidst "Farvel vinter og farvel rædsel". 

Undrer mig dog over om hvorledes dette er essay-agtigt, da jeg aldrig har skrevet en reflekterende artikel. Kan nogen hjælpe? Vil gerne dele hele min stil, hvis det kan hjælpe

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. november 2023 af Stygotius (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (2)

Svar #2
18. november 2023 af Christianfslag

Uden megen kendskab til det eksempel du inddrager, kan jeg ikke vurdere hvorvidt dit skriveri her er relevant. Dog kan jeg henvise dig til disse to 'guides' til den reflekterende artikel: Guide 1 og Guide 2.

Desuden, 

Et godt råd: Se dit danske (sprog og stavning) meget  grundigt igennem og få det rettet.  

Kan det virkelig passe, Stygotius, at det er din tid værd på nedladende vis, at informere adskillige folk om deres forståelse for det danske sprog, uden overhovedet at besvare deres oprindelige spørgsmål?

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. november 2023 af Stygotius (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #4
19. november 2023 af MentorMath

#2: Helt enig.

#1, #3:

Som @Christianfslag hævder i #2, står jeg også uforstående overfor, at du adskillige gange føler behov for at kommentere på og pointere sproglige- og grammatiske fejl; ikke kun på trådstarters sprog, men sågar også på andre hjælperes/medlemmers sprogbrug - ja, selv i forhold til (korrekte) matematiske begreber er du gået i rette med begrebernes, set i lyset af dansk retskrivning, korrekthed.

For en, der som du, har været tilmeldt Studieportalen i mere end fjorten år og opnået en rang som professor, burde det, nu hvor du efter et årti på bagen stadig er i forummet, være ensbetydene med, at du gør det med det formål, forhåbentligt at kunne hjælpe nogen. I det år jeg har besvaret spørgsmål på Studieportalen, tror jeg samlet, at jeg har set flere af dine svar, hvori du har pointeret sproglige ukorrektheder og andre pertentlige fejl, end de af dine (ellers gode) svar hvori du har givet et svar, der holder sig til overskriften eller det spørgsmål, der fra trådstarters side stilles og bedes om hjælp til. 

Der kan være flere grunde til, at der på et forum som dette opstår sætninger, hvori der indgår forskellige sproglige vendinger, der ikke er helt parallelt med det, der er foreskrevet i dansk retskrivning. Som der står i Studieportalens ordensregler, bør vi der hjælper andre i forummet, vise forståelse og tålmodighed overfor, at alle kommer med en forskellig baggrund og dermed også med et forskelligt niveau - og at størstedelen af de der stiller spørgsmål på forummet endnu ikke har en universitetsuddannelse bag sig. Der er altså tale om studerende (størstedelen), der spørger om hjælp herinde for at lære og blive bedre - vi bør netop møde dem i øjenhøjde.

At kommentere på andres (der forsøger at få hjælp til faglige spørgsmål) sprog på en, desværre gentagene gange perfid måde, er i mine øjne en fuldstændig uhørt og uacceptabel adærd. 

Brugbart svar (0)

Svar #5
19. november 2023 af Stygotius (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (2)

Svar #6
19. november 2023 af Christianfslag

ad #2

Kan du bringe et eneste eksempel på noget nedladende i mit indlæg ??

Læs hvad der står i #0, og du vil se hvorfor jeg har villet hjælpe spørgeren før det bliver for sent for ham. Det er vist ret evident når hans sprog er så usikkert og famlende som det faktisk er.

Eksempel 1 (dette opslag, #2): Trådstarter ønsker hjælp vedr. struktur og opbyggelse af den reflekterende artikel, såvel som feedback på de tanker som trådstarter har gjort sig. Din respons er blot, at fortælle trådstarter at deres danske sprogbrug er utilstrækkeligt, og sågar uden brugbare fingerpeg eller lignende.

Eksempel 2 (15. nov, 23): Trådstarter, som værd at bemærke går i 9. klasse, beder om hjælp til en projektopgave vedr. telefonudvikling. Her er din respons just at rette stavefejl og kommentere: "Et godt, gratis råd: -Få styr på dit danske.".

Eksempel 3 (også dette opslag, #5): Som respons til reel kritik er alt du kan formå blot at komme med endnu en perfid bemærkning, fremfor at betragte indholdet af teksten.

Brugbart svar (1)

Svar #7
19. november 2023 af MentorMath

Det virker ikke til, at det overhovedet er umagen værd at kommentere dit svar i #5 - så jeg vil blot gøre det kort.

Først og fremmest må du mene præcis det du vil omkring mit indlæg i overstående. Modsat folkeskole- og gymnasieelever, der måske bruger forummet for første gang, kan jeg godt abstrahere fra din uspecifikke kritik. 

Indlægget er skrevet sent i går aftes, og det er ikke ligefrem fordi jeg sidder sent en lørdag aften og nærstuderer på samme måde, som hvis det var et indlæg til en bog. Det virker på mig ret påtagende, at du meget uspecifikt skriver at mit indlæg er rodet, mens du selv begynder at inddrage folkeskolelærere og deres flossede ry; noget som absolut må siges at være udenfor kontekst. Rodet eller ej, fremstår min mening i #4 klart. 

Som allerede nævnt, vil jeg ikke bruge mere tid på, at skrive yderligere. Jeg har tilkendegivet min mening i #4; og du er mere end velkommen til at være uenig... Men at bruge tid på svar, der udelukkende handler om  mundhuggeri, er i mine øjne nytteløst. Med det sagt, kan jeg ikke andet end at trække på smilebåndet over din kritik af mit indlæg, nu hvor dit primitive svar i #5 ikke ligefrem, i min optik, hører hjemme på et akademisk niveau.

Til @ældreherre i #0 ville jeg, hvis ikke du efter dette har mistet modet og lysten til at benytte Studieportalen, og fortsat har brug for hjælp til dit spørgsmål, oprette spørgsmålet igen i en ny tråd (jeg er med på, at det på almindeligvis er imod kutymen på Studieportalen at oprette flere tråde om samme emne, men i dette tilælde er tråden kontamineret, og der er ikke ligefrem meget hjælp at hente i den).

Brugbart svar (0)

Svar #8
20. november 2023 af Moderatoren

Sven, jeg har fortalt dig rigtig mange gange, at hvis du ikke vil hjælpe trådstarter, så skal du ikke svare. Og som altid, så sletter jeg dit svar. 

Og igen, jeg gider ikke se dine angreb mod folkeskolelærere. Det er bare for dumt og umodent.

Du opretter bare en ny tråd, hvor du spørger efter hjælp.

Tråden er låst for yderligere indlæg.