Fysik

Forklar hvorfor en fakir kan ligge på en sømplade, uden at tage skade

27. november 2023 af upontheabyss - Niveau: C-niveau

Forklar hvorfor en fakir kan ligge på en sømplade, uden at tage skade 

Er det fordi, fakirens kraft fordeles over et stort areal, hermed lille tryk fra hvert søm? Eller noget andet


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. november 2023 af MentorMath

Hej,

Ja, det er korrekt:)

Jeg vil dog ikke mene, at det er helt korrekt formuleret, at der så er et lille tryk fra hvert søm. Derimod vil jeg mene, at det samlede tryk er lavere, idet kraften virker på et større areal.

Hvis det er til hjælp, bliver der forklaret om overstående i videoen her: 

https://www.youtube.com/watch?v=JasW6_P3kmQ


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. november 2023 af M2023


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. november 2023 af ringstedLC

Fakirens legeme er nedad påvirket af tyngdekraften og opad, - fra alle sømspidserne, en normalkraft af samme størrelse.


Svar #4
27. november 2023 af upontheabyss

#1

Hej,

Ja, det er korrekt:)

Jeg vil dog ikke mene, at det er helt korrekt formuleret, at der så er et lille tryk fra hvert søm. Derimod vil jeg mene, at det samlede tryk er lavere, idet kraften virker på et større areal.

Hvis det er til hjælp, bliver der forklaret om overstående i videoen her: 

https://www.youtube.com/watch?v=JasW6_P3kmQ

Så: Fakiren tager ikke skade, af at ligge på en sømplade, fordi kraften fra ham fordeles over et større areal. Hermed er det samlede tryk fra sømmene lavere. Hvis arealet nu var mindre, hvis han lå på 1 søm fx, så ville kraften virke på et lille areal, hermed større tryk fa sømmene på fakiren

Er det trykket fra sømmene der er lavere, eller trykket fra fakiren?


Brugbart svar (1)

Svar #5
27. november 2023 af MentorMath

#4

Det er det tryk, som sømmene yder på Fakiren, som er lavere.

I forhold til, hvordan du kan skrive det, synes jeg at det du har skrevet ser rigtig fint ud. Ellers, kan det godt være, at enten @ringstedLC eller @M2023 kan uddybe, idet de nok har en større viden på området, end hvad jeg har.


Svar #6
27. november 2023 af upontheabyss

#3

Fakirens legeme er nedad påvirket af tyngdekraften og opad, - fra alle sømspidserne, en normalkraft af samme størrelse.

vil man sige, at trykket fra sømmene er lavt, eller trykket fra fakiren?


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. november 2023 af ringstedLC

#4                                                                                                                                                                                                                                                                        Så: Fakiren tager ikke skade, af at ligge på en sømplade, fordi kraften fra ham fordeles over et større areal. Hermed er det samlede tryk fra sømmene lavere. Hvis arealet nu var mindre, hvis han lå på 1 søm fx, så ville kraften virke på et lille areal, hermed større tryk fa sømmene på fakiren

Nej. Du kunne skrive: "Derfor er trykket fra fakiren på sømmene lavere".

Samme kraft og større areal betyder mindre tryk. Og derfor er eksemplet med ét søm rigtigt.

Det er fakirens masse og tyngdeacc., der giver tyngdekraften. Da tryk er kraft pr. areal, giver flere søm mindre kraft pr. søm, altså mindre tryk pr. søm.


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. november 2023 af jl9

Nogen sagde at aktion lig reaktion. Hvis pladen var af et tilstrækkeligt blødt materiale, så ville fakiren sikkert kunne lægge sig på 1 søm - og sømmet ville blive trykket ned i den bløde plade


Svar #9
27. november 2023 af upontheabyss

#7
#4                                                                                                                                                                                                                                                                        Så: Fakiren tager ikke skade, af at ligge på en sømplade, fordi kraften fra ham fordeles over et større areal. Hermed er det samlede tryk fra sømmene lavere. Hvis arealet nu var mindre, hvis han lå på 1 søm fx, så ville kraften virke på et lille areal, hermed større tryk fa sømmene på fakiren

Nej. Du kunne skrive: "Derfor er trykket fra fakiren på sømmene lavere".

Samme kraft og større areal betyder mindre tryk. Og derfor er eksemplet med ét søm rigtigt.

Det er fakirens masse og tyngdeacc., der giver tyngdekraften. Da tryk er kraft pr. areal, giver flere søm mindre kraft pr. søm, altså mindre tryk pr. søm.

OK, det giver mening. Det bare fordi i min bog, så er en opgave formuleret således:

"Vurder trykket af et søm på fakiren"

Så jeg tænkte, at det var sømmene der trykkede ind mod fakiren

Ikke fakiren der udøver tryk på sømmene


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. november 2023 af jl9

Det er det samme, fordi kraften (fra tyngdeaccellerationen og fakirens vægt) - se Newtons 3. lov - er lige i modsat retning


Svar #11
27. november 2023 af upontheabyss

#10

Det er det samme, fordi kraften (fra tyngdeaccellerationen og fakirens vægt) - se Newtons 3. lov - er lige i modsat retning

OK, så man kan egentlig bruge begge formuleringer? Altså:

Trykket fra fakiren på sømmene og

Trykket fra sømmene på fakiren 


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. november 2023 af jl9

Ja, begge er ens fordi kraften er ens i begge retninger, samt arealet af kontaktfladen


Brugbart svar (0)

Svar #13
27. november 2023 af jl9

..trykket fra/på, eller måske imellem :-)


Brugbart svar (0)

Svar #14
01. december 2023 af SuneChr

Modsat fakiren liggende på et sømbræt har vi, lad os kalde ham krogfakiren, hvor han
med kroge stukket gennem huden er frit svævende via en kran. Ved at indstikke krogene
i kroppen passende steder, hvor trækkene fordeles, vil de enkelte træk belaste punkterne
mindre, end hvis krogfakiren hang i én krog. Sidste scenarie er indtil dato vist ikke lykkedes!
Læg mærke til tryk og træk. Det er samme fænomen men i modsatte retninger.
En buebro modstår tryk ligesom fakiren, og en hængebro modstår træk ligesom krogfakiren.   


Brugbart svar (0)

Svar #15
01. december 2023 af jl9

#14 Tak for eksempel, træk kommer (ikke kun) fra vinduet. Jeg er tidligere stødt på det engelske udtryk "strain" men er ikke sikker på om det svarer til et "omvendt" tryk


Skriv et svar til: Forklar hvorfor en fakir kan ligge på en sømplade, uden at tage skade

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.