Matematik

Differentialregning og funktionsanalyse - Gør rede for, hvilken af de to grafer A eller B, der viser grafen for funktionen f.

20. december 2023 af Theamariendal - Niveau: B-niveau

Hej, jeg er stødt på følgende opgave i en aflevering om bla. differetialregning og funktionsanalyse.

Jeg er ikke den bedste til matematik, og derfor i vildrede angående hvordan man løser vedhæftede opgave. Jeg har ikke relevante noter til at gøre brug af, og ej mulighed for at spørge min lærer om hjælp. 

Er der derfor en venlig sjæl herinde, der kan være behjælpelig og virkelig skære det ud i pap for mig?

På forhånd tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. december 2023 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. december 2023 af mathon

I ekstrema (minimum eller maksimum) for \small f(x) er \small f{\, }'(x) = 0.


Svar #3
20. december 2023 af Theamariendal

Så det vil sige, at hvis graf A har ekstrema, så er graf B funktionen for f? 

Eller er jeg helt forkert på den?


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. december 2023 af mathon

Så det vil sige, at hvis graf B har ekstrema og graf A = 0 (for samme x'er), så er graf B funktionen for f.


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. december 2023 af Anders521

#3 Graf B tilhører funktionen f(x) og graf A tilhører funktionen  f '(x).  B har minimum og maksimum ved hhv. 0 og 16. A skal derfor have nulpunkter ved disse to x-værdier, det har den. Når B falder (dvs. f er aftagende) i intervallet ]-∞; 0[ og ]16;∞[, skal A være under x-aksen - det er den. Ligeledes når B stiger (f er så voksende) intervallet ]0;16[ skal A være over x-aksen - det er den.  

Så B tilhører f(x) og A tilhører f '(x).


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. december 2023 af ringstedLC

Vedhæftet fil:_0.png

Skriv et svar til: Differentialregning og funktionsanalyse - Gør rede for, hvilken af de to grafer A eller B, der viser grafen for funktionen f.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.