Matematik

Parallelogram

08. februar kl. 17:08 af laer5308 - Niveau: B-niveau

Der er givet 4 punkter A(-4,-6) , B(2,-4), C(-1,-2) og D(-7,-4), der sammen danner et parallelogram. Jeg skal vise, at punkterne danner et parallelogram. (Altså argumentere for at siderne i parallelogrammet er parallelle to og to) Hvordan gør jeg dette ved hjælp af beregning?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. februar kl. 17:54 af MentorMath

Hej - Hvis siderne er parallelle, så har linjestykkerne samme hældning. Altså skal vi vise at linjestykket AB, har samme hældning som linjestykket CD, og samme gældende for linjestykket AD og linjestykket BC. 

Vi finder hældningen på de enkelte linjestykker, ved at tage tilvæksten målt på y-aksen og dele med tilvæksen målt på x-aksen:)


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. februar kl. 18:22 af MentorMath

Hej igen - Jeg har prøvet at vise metoden for to af linjestykkerne (bilag).


Brugbart svar (1)

Svar #3
09. februar kl. 00:28 af SuneChr

Vi skal, udover paralleliteten, også vise, at de modstående sider parvis er lige store.
En skønhedsfejl i det vedhæftede # 2:
Længden af linjestykket fra A til B betegnes |AB| og ikke \overline{\textup{AB}} .
\overline{\textup{AB}} er derimod et element i mængden \overrightarrow{\textup{AB}} , altså \overline{\textup{AB}} ∈ \overrightarrow{\textup{AB}} .
Mærk, at \widehat{\overrightarrow{\textbf{a}}}\mathbf{\cdot }\overrightarrow{\mathbf{b}}=0\, \, \Leftrightarrow \, \, \overrightarrow{\mathbf{a}}||\overrightarrow{\mathbf{b}}


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. februar kl. 16:56 af MentorMath

#3 

Tak for at gøre opmærsom på at brugen af notation, i mit overstående indlæg, ikke er korrekt.

Jeg betegnede linjestykket som følger, da jeg før har set notationen brugt, til at angive et linjestykke, i en forelæsning omhandlende parametriseringer. I så fald, må jeg have misforstået noget.

Derfor var jeg heller ikke klar over, at en streg henover havde en anden betydning - så endnu engang, mange tak for rettelsen. 


Skriv et svar til: Parallelogram

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.