Dansk

Ordet eksistens

21. februar kl. 13:56 af TheMathPortal - Niveau: A-niveau

Hvad betyder ordet "eksistens"?

Ifølge ordnet står der "det at eksistere". Fortæller det noget om, den måde en eksisterer på?

Ifølge den store danske står der "om det faktum, at noget er til". Vil det sige, at jeg - som en person, der skriver et opslag herinde - er en eksistens, fordi jeg eksisterer?

Det er ikke et filosofisk spørgsmål; jeg er blot interesseret i at vide, hvornår man bruger ordet i en sætning. Jeg er i tvivl om "eksistens" har noget med "væsenhed" at gøre med, dvs. fordi jeg er et væsen, er jeg altså en eksistens. Oprindeligt forstod jeg "eksistens" som et spørgsmål, om noget der eksisterer eller ej, dvs. at sige eksistensen af X svarer til at spørge, om hvorvidt X eksisterer eller ej. Derfor er jeg i tvivl.


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. februar kl. 16:02 af Martin2Holte

Der er jo delte meninger, om vi ER en krop og vi HAR en sjæl, eller om vi ER en sjæl og HAR en krop.

Alt efter hvad man tror på bestemmer det jo hvad eksistensen betyder og den måde man eksisterer på, at der er en levende krop eller en udødelig sjæl.

To be or not to be ...


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. februar kl. 19:29 af Eksperimentalfysikeren

Der er mere end én måde at bruge ordet på.

Den ene måde er, at hvis noget eksistere, så har det eksistens. Det vil jeg mene er den basale betydning.

En anden måde at bruge det på er f.eks. at tale om "Den slags eksistenser", "Kriminelle eksistenser" eller lignende, hvor man med "eksistens" betegner en person.


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. februar kl. 21:53 af SuneChr

Et menneske i psykiatrisk behandling kan have en opfattelse af sine omgivelser som vidt forskellig
fra et menneske, der kategoriseres som normalt. Eksistens og normalitet er vanskeligt at objektivisere.
Indenfor naturvidenskaben er eksistens en del lettere at håndtere end indenfor humanioraen.


Brugbart svar (1)

Svar #4
22. februar kl. 08:48 af Stygotius

#2

Det hedder: "...hvis noget eksistere-r,   så har det...". -Det er underskolestof.

Filosoffen Jean-Paul Sartre (1905-80) sagde bl.a. :  "Essensen går forud for eksistensen", dvs, måde man er på er vigtigere end selve det at være.

Man kan f.eks.. bruge ordet "eksistens" sådan: "Hans eksistens var til stor glæde og trøst for alle";  det vil sige at bare det at han var til, glædede og trøstede alle, så det passer jo meget godt med Den Store Danskes definition.

I øvrigt kommer ordet "væsen" af den samme stamme som ordet "være" (Tænk på den tyske verbalform "gewesen" = "været").


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. februar kl. 12:42 af Eksperimentalfysikeren

#4 Tak for rettelsen. I dette tilfælde er der ikke tale om manglende viden, men om dårligt tastearbejde. Desværre kan jeg ikke skyde skylden på tastaturet denne gang.


Svar #6
22. februar kl. 14:17 af TheMathPortal

#4     Denne "eksistens" forstår jeg godt. Det minder om "tilstedeværelset". Kan man godt bruge "eksistens" som et synonym for "væsen"? For eksempel, når jeg nævner X's eksistens, så mener jeg X's væsen eller hvordan X ser ud (fx. fugl, elefant osv)? På den måde kan jeg sige: min eksistens er hvordan jeg ser ud (nemlig et menneske). Eller er det forkert at bruge det i denne sammenhæng?


Brugbart svar (1)

Svar #7
22. februar kl. 22:27 af Stygotius

Ja, det er det. Tænk på forskellen mellem “eksistens (= væren) og “essens” (=måde)

Svar #8
24. februar kl. 15:01 af TheMathPortal

#7     Ok, så er jeg endelig med på, hvad ordet eksistens er.

Fortsættelse til #6, hvor jeg skrev "væsen". Bare for en god ordens skyld, hvis jeg siger udtrykket "min essens", referer det så til min væsen, dvs. hvad jeg egentligt er som en helhed (entitet)?


Brugbart svar (0)

Svar #9
24. februar kl. 19:31 af Stygotius

Ja, “ens” væsen er alt det der gør en til netop den man er. Eks.: “Hun var meget behagelig af væsen; imødekommende og forsigtig og venlig”

Brugbart svar (0)

Svar #10
28. februar kl. 09:33 af Stygotius

ad #5

Årsagen er nok  snarere at verberne "eksistere" og "køre" og "lære" i infinitiv (navnemåde) og "eksisterer" og "kører og "lærer",  (præsens, nutid), dvs. ved de verber hvis stamme ender på -er, i sammenhængende tale tale, udtales 100% ens. Der er ingen lydlig forskel på dem.


Brugbart svar (1)

Svar #11
28. februar kl. 20:30 af Eksperimentalfysikeren

Der er tale om en tastefejl. Det sker ret tit for mig, at jeg ikke får alle bogstaver med. Nogle gange skyldes det, at tastaturet er slidt. Det er især n, der ikke kommer med. Andre gange er det noget andet, men jeg har ikke fundet ud af hvad, der går galt. De fleste af fejlene fanger jeg bagefter, men det er ikke usædvanligt, at jeg skal benytte mig af muligheden for at rette et af mine indlæg, fordi der er bogstaver, der mangler, dobbelte bogstaver og forkert rækkefølge af bogstaverne.

Jeg ser ofte manglende r i præsens og overskydende r i infinitiv. Normalt retter jeg det ikke her på SP. Hvis det er en fejl i dansk sprog, og den ikke forstyrrer forståelsen af spørgsmålet, overlader jeg det til sprogkyndige at rette. Hvis det er fejl i fagsproget, vil jeg ofte rette det. Det ser dansklæreren jo ikke og kender måske heller ikke fagudtrykket. Fejl, der helt ødelægger meningen, retter jeg.

Jeg sætter pris på, at du retter de fejl, du finder, men lad være med at komme med antagelser, der ikke er hold i.


Brugbart svar (0)

Svar #12
06. marts kl. 09:39 af Stygotius

"fagudtrykket" ??


Brugbart svar (0)

Svar #13
06. marts kl. 09:59 af Stygotius

Naturligvis er der hold i mine forklaringer.

Det i # 10 er bestemt ikke bare en løs påstand men sagligt begrundet.


Brugbart svar (0)

Svar #14
06. marts kl. 10:01 af Moderatoren

Ja, det er klart. Vi lader dig igen få ret, så alle andre kan få fred. 

Fra nu af behøver du ALDRIG rette nogens sprog herinde på Studieportalen, medmindre de specifikt efterspørger det.


Brugbart svar (0)

Svar #15
06. marts kl. 10:03 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #16
06. marts kl. 10:05 af Moderatoren

Vi stopper bare her, Sven. Log ud på dine dårlige dage.


Brugbart svar (0)

Svar #17
06. marts kl. 10:07 af Stygotius

Man kan kun kalde Moderatorens pinlige misbrug af sine muligheder for  skamfuld.


Brugbart svar (1)

Svar #18
06. marts kl. 10:09 af Moderatoren

Nå, du har nået at ændre det til "skamfuld". Imponerende, at du nåede det.


Tråden er låst for yderligere indlæg.