Matematik

“Bestem areal af trekant” (konstruktion af trekant)

08. marts kl. 19:31 af hfstudentt - Niveau: C-niveau

Hejsa.
Jeg har lavet en konstruktion af trekanten ABC i GeoGebra, som er det, jeg er bliver bedt om i opgave a.
I opgave b, skal jeg dog bestemme arealet af trekanten. Hvordan gær jeg det? Er det okay, hvis jeg blot trykket på måleværktøjet “areal” i GeoGebra, hvorved jeg før givet arealet af trekanten, ELLER skal jeg beregne arealet vha formel?

Er nemlig i tvivl, om hvilken metode jeg skal bruge til det. Der står jo ikke, st jeg skal “beregne”, men kun “bestemme”, og bestemme kan jeg da bare få GeoGebra till???

Har vedhæftet opgaveformulering. Tak :-)
Vedhæftet fil: IMG_3096.jpeg

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. marts kl. 19:41 af MentorMath

Hej, 

Såfremt opgaven er stillet med hjælpemidler tilladt, er det helt fint at bestemme arealet med GeoGebra. Det vigtige er blot, at du lige skriver, hvilke kommandoer du har brugt.

"bestemme" i matematik, er bare et synonym for "finde" :)

God fredag!


Svar #2
08. marts kl. 19:47 af hfstudentt

Super. Tusinde tak for svar !! Go’ weekend :-)

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. marts kl. 19:58 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. marts kl. 19:59 af ringstedLC

Når man konstruerer trekanten som en polygon i de tre punkter ses en "t1 = ..." i Algebravinduet. Værdien er trekantens areal.


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. marts kl. 20:16 af mathon

\begin{array}{lllllll} \textbf{b)}\\&& T=&\frac{1}{4}\cdot \sqrt{a^2-(b-c)^2}\cdot \sqrt{(b+c)^2-a^2}=\\\\&&& \frac{1}{4}\cdot \sqrt{8^2-\left (14-15 \right )^2}\cdot \sqrt{\left (14+15 \right )^2-8^2} \end{}


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. marts kl. 10:09 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textbf{eller}\\&\textup{Herons formel:}\\&&T=\sqrt{s\cdot (s-a)\cdot \left ( s-b \right )\cdot \left ( s-c \right )}\\\\\\&&2s=8+14+15=37\\\\&&s=\frac{37}{2}\\\\&& s-a=\frac{37}{2}-\frac{16}{2}=\frac{21}{2}\\\\&& s-b=\frac{37}{2}-\frac{28}{2}=\frac{9}{2}\\\\&& s-c=\frac{37}{2}-\frac{30}{2}=\frac{7}{2}\\\\\\&&T=\sqrt{\frac{37}{2}\cdot\frac{21}{2}\cdot \frac{9}{2}\cdot \frac{7}{2} } \end{}


Skriv et svar til: “Bestem areal af trekant” (konstruktion af trekant)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.