Matematik

en der kan hjælpe med plus og brøk

08. juli 2024 af Laya16 - Niveau: 9. klasse

hej 

hvordan beregner jeg 0,8+1/5 =  

i brøk altså jeg ville gerne have svaret i brøk

jeg værdsætter meget hjælpen 

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juli 2024 af Eksperimentalfysikeren

Omskriv først decimalbrken til brøk. Detfrste ciffer efter kommaet er tiendedele: 0,8 = 8/10.

Forkortbrøken med 2. Det gør du ved at dividere både tæller og nævner med 2.

Deto brøker har nu samme nævner. Derfor kan du lægge dem sammen  ved at lægge tællerne sammen og bevare nævneren. Til sidst kan du forkorte brøken.

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. juli 2024 af peter lind

0,8 = 8/10

Sæt de 2 tal på fælles brøkstreg. Fællesnævnerer er 10

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juli 2024 af Eksperimentalfysikeren

Hvis man forkorter 8/10, får man femtedele, og så er fællesnævneren 5.

Brugbart svar (0)

Svar #4
09. juli 2024 af Rigsby

Som eksperimentalfysikeren så rigtigt skriver, så gælder det om at omskrive decimaltallet til en brugbar brøk, i dette tilfælde tiendedele.

0,8 = 8/10 simpelthen fordi den første plads til højre for kommaet er tiendedele, den 2. plads er hundrededele, osv. osv.

Hvis man forkorter brøken 8/10 så gøres det ved at dividere både tæller og nævner med 2, hvorefter man får 4/5, det passer super godt at fællesnævneren er 5 da vi nu skal addere 4/5 med 1/5.

Addition af 2 brøker med samme nævner gøres ved at addere tæller med tæller og beholde nævner.

Altså tæller bliver 4+1=5 og nævner er stadigvæk 5, (fuldstændig ligesom 4 køer + 1 ko = 5 køer, tæller er antallet og nævner er køer)

Herefter fås den endelige brøk / resultatet.

Jeg håber at det hjalp

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. juli 2024 af SuneChr

# 4
"Altså tæller bliver 4+1=5 og nævner er stadigvæk 5, (fuldstændig ligesom 4 køer + 1 ko = 5 køer, tæller er antallet og nævner er køer)"

Lad os hellere sige  4/5 ko + 1/5 ko = (4 + 1)/5 ko = 5/5 ko = 1/1 ko = 1 ko .
For at benåde koen for slagtning køber vi en pizza i stedet. Den mest sultne, af to der deler en pizza, får
4/5 af en hel pizza og den mindst sultne får 1/5 .

Skriv et svar til: en der kan hjælpe med plus og brøk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.