Dansk

Hvordan skriver man et referat?

19. august kl. 18:13 af Barbara100 - Niveau: 9. klasse

Jeg skal skrive et referat på en artikel, vi har fået angivet af vores lærer.
Jeg er ikke helt sikker på hvor lang eller detaljeret mit referat må være. Selve artiklen jeg laver referat på er på omkring 1400 ord. Mit referat er på omkring 500 ord og genformulere artiklen uden at springe over i tid eller gentagne udtalelser. 

Er det korrekt? Eller skal min tekst være endnu kortere og præcis?

Brugbart svar (1)

Svar #1
21. august kl. 14:24 af AngelOneOne

Hej,

Du kan hente generel hjælp og råd til skriving af referater her: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3504

Det er dog vigtigt at pointere, at et referat kort og præcist skal gengive indholdet i den tekst du referer. Et referat er lænere end et resumé, der er et ultrakort refreart af en tekst.

Der er ikke nogle gyldne regler for, hvor langt et referat skal være i forhold til teksten. Der er dog mange referater der aldrig bliver læst af nogen, enten fordi de er uinteressante, eller fordi de er alt for lange. Tænk også på, at hvis et referart er 2/3 eller 3/4 af tekstens længde, så kan man lige så godt læse den komplette tekst, i stedet for referatet.

Håber dette hjælper dig.

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Skriv et svar til: Hvordan skriver man et referat?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.