Kemi
rapport skrivning
hejsa jeg er igang med en rapport om opløsning og omkrystallisering af uren KNO3 kaliumnitrat, og jeg ville spørge om nogle ved hvad der ellers er at stoffer hvis det ikke er rent kaliumnitrat ? håber mit spørgsmål giver mening.!
Svar #1
27. august 2024 af AngelOneOne
Hej,
Urent kaliumnitrat (KNO3), ofte kaldet "potaske" eller "salpeter", kan indeholde en række urenheder afhængigt af oprindelsen og renheden af det produkt, du har. De typiske urenheder i urent kaliumnitrat kan omfatte:
1. Kaliumchlorid (KCl): Kaliumchlorid kan være en almindelig urenhed i kaliumnitrat, især hvis kaliumnitratet er blevet dannet ved en reaktion, hvor kaliumchlorid er en af biprodukterne.
2. Natriumnitrat (NaNO3): Hvis kaliumnitratet er blevet produceret ved blanding af natriumnitrat og kaliumsalte, kan natriumnitrat være til stede som en urenhed.
3. Kaliumsulfat (K2SO4): Kaliumsulfat kan også være en mulig urenhed, afhængig af hvordan kaliumnitratet er blevet produceret eller opbevaret.
4. Kaliumhydroxid (KOH): Kaliumhydroxid kan være til stede som en rest fra produktionen af kaliumnitrat.
5. Nitritforbindelser (NO2-): Nitritforbindelser kan også være til stede, selvom de normalt er i meget lave koncentrationer.
6. Uorganiske salte: Andre uorganiske salte kan være til stede som følge af ufuldkommen rensning af kaliumnitratet.
7. Uorganiske oxider og hydroxider: Disse kan være til stede som resultater af reaktioner med fugt eller luft under opbevaring.
Urenhederne i kaliumnitrat kan variere afhængigt af kilden og produktionsmetoden. For at bestemme de specifikke urenheder i et prøvemateriale kan laboratorieanalyser som f.eks. spektroskopi eller kromatografi være nødvendige.
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Skriv et svar til: rapport skrivning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.