Kemi

Redox afstemning

04. september kl. 17:51 af hfstudentt - Niveau: B-niveau

Nogen der kan hjælpe med at afstemme dem - jeg gør et eller andet galt, så når jeg skal optælle antal oxygen-atomer til sidst, så passer det ikke overens.

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. september kl. 18:04 af mathon

Hvilke oxidationstal/trin har du tildelt?

Brugbart svar (0)

Svar #2
04. september kl. 18:05 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. september kl. 19:03 af mathon

\small\begin{array}{lllllll} \textbf{f)}\\& \overset{\mathbf{\color{Blue}{+4}}}{Pb}O_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;\overset{\mathbf{\color{Red}{-1}}}{Cl}{^-}\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;\overset{\mathbf{\color{Blue}{+2}}}{Pb}{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;\overset{\mathbf{\color{Red}{0}}}{Cl}_2\,_{\textit{(g)}}\\\\& \begin{array}{cccc} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}\\ Pb&&2&1\\ Cl&1&&2 \end{array}\\\\& \textbf{afstemning af op- og nedgange:}\\\\& PbO_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;2\,Cl{^-}\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;Pb{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Cl_2\,_{\textit{(g)}}\\\\\\& \textbf{afstemning af ladning:}\\\\& PbO_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;2\,Cl{^-}\,_{\textit{(aq)}}\,+\;4\, H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;Pb{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Cl_2\,_{\textit{(g)}} \\\\\\& \textbf{afstemning af hydrogen:}\\\\& PbO_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;2\,Cl{^-}\,_{\textit{(aq)}}\,+\;4\, H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;Pb{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Cl_2\,_{\textit{(g)}}\;+\;2\, H_2O\,_{\textit{(l)}}\\\\\\& \textbf{oxygen stemmer.} \end{}

Brugbart svar (0)

Svar #4
05. september kl. 08:37 af mathon

\small\begin{array}{lllllll} \textbf{g)}\\& \overset{\mathbf{\color{Red}{-1}}}{I{^-}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;\overset{\mathbf{\color{Blue}{+6}}}{Cr}_2O_7{^{2-}}\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;\overset{\mathbf{\color{Red}{0}}}{I_2}\,_{\textit{(s)}}\;+\;\overset{\mathbf{\color{Blue}{+3}}}Cr{^{3+}}\,_{\textit{(aq)}}\\\\& \begin{array}{ccccl} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}\\ I&1&&6\\ Cr&&3&2 &\textup{da b\aa de I og Cr \o nskes i et lige antal}\end{array}\\\\\\& \textbf{afstemning af op- og nedgange:}\\\\& 6\,I{^-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Cr_2O_7{^{2-}}\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;3\,I_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;2\,Cr{^{3+}}\,_{\textit{(aq)}}\\\\\\& \textbf{afstemning af ladning:}\\\\& 6\,I{^-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Cr_2O_7{^{2-}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;14\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;3\,I_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;2\,Cr^{3+}\,_{\textit{(aq)}}\\\\\\&\textbf{afstemning af hydrogen:}\\\\&6\,I{^-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Cr_2O_7{^{2-}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;14\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;3\,I_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;2\,Cr^{3+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;7\,H_2O\,_{\textit{(l)}}\\\\\\& \textbf{oxygen stemmer.} \end{}

Svar #5
05. september kl. 10:50 af hfstudentt

Tusinde tak! det jeg ikke forstår - og som er det, der er skyld i, at det altid går galt, er det her med atomer op og ned. Jeg er med på at jeg skal kigge på hvordan oxidationstallene ændres, men når jeg så skal findes en fællesnævner for dem - hvordan gør jeg så. HEr hvor du siger 6 og 2, ville jeg blot bytte rundt på oxidationstallene - nemlig at tilføje koefficient 3 foran I. Men hvordan kommer du frem til, at det skal være hvv. 6 og 2. 

Brugbart svar (0)

Svar #6
05. september kl. 11:45 af mathon

ville jeg blot bytte om på op- og nedgangstallene, når antallene skal beregnes,
hvilket er rigtigt:
                            her
                                        \begin{array}{lllllll} \begin{array}{ccccc} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}&\textbf{op-nedgange i alt}\\ I&1&&3&3\\ Cr&&3&1&3 \end{} \end{}

forholdet mellem antal nedgange og opgange i alt
ændres ikke, hvis forholdstallene ganges med 2     (med samme tal kendt fra matematikken)

\begin{array}{lllllll} \begin{array}{ccccc} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}&\textbf{op-nedgange i alt}\\ I&1&&6&6\\ Cr&&3&2&6 \end{} \end{}

og det er i dette tilfælde mere bekvemt at arbejde med antallene 6 og 2,
da både I og Cr skal forekomme i et LIGE antal og antal opgange blot skal være lig med antal nedgange i alt.           

Skriv et svar til: Redox afstemning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.