Matematik
mat hjælp
Forstår ikke hvad jeg skal i denne her opgave
en funktion f er givet ved f(x) = √-(x+3)*(x-7)
a) bestem Dm(f), og tegn grafen for f
b) bestem f'(x) og beste monotoniforholdene for f
c) bestem en ligning for tangenten til grafen P(1,f(1))
Svar #4
06. september kl. 20:48 af peter lind
#1 Nej. Du skal løseuligheden -(x+3)(x-7)>=0 hvis -(x+3)(x-7) er det der står under kvadratrodstegnet.
Brug CAS til at finde det
Svar #5
06. september kl. 20:54 af EllaS31
Svar #6
06. september kl. 21:20 af peter lind
jeg kender ikke maple, så det kan jeg ikke. Du kan også blot bruge hovedt. Da -(x+3)(x-7) er en kontinuert funkton, kan den kun skifte fortegn for funktionen = 0
Svar #7
06. september kl. 21:25 af EllaS31
Svar #8
06. september kl. 21:26 af EllaS31
Svar #9
06. september kl. 21:50 af Anders521
Bemærk, at løsningen til uligheden i Maple skal læses som et åbent interval og ikke et punkt.
Svar #10
07. september kl. 14:08 af EllaS31
jeg forstår ikke helt, hvorfor man ikke skriver kvadratroden med
Svar #11
07. september kl. 14:39 af peter lind
Du skal hvornår udtrrykket kvrod(-(x+3)(x-7)) er defineret. Da kvadratroden aldrig er defineret får negative tal må der gælde at -(x+3)(x-7) >=0
Præv evt. at sæt 0 og -4 ind i udtrykket. Du kan også lave et plot af g(x) = -(x+3)(x-7)
Svar #12
07. september kl. 14:52 af Anders521
Det kan du godt. Men som du kan læse i #11, gør det ingen forskel. Definitionsmængden burde være et lukket interval, og ikke åbent som i #9. Det skyldes at i #9 står -(x+3)·(x-7) > 0, og ikke -(x+3)·(x-7) ≥ 0.
Svar #14
08. september kl. 17:36 af mathon
Fortegnsvariation
for : + 0 -
variation: -3 •____________2 ____________•7
monotoni
for voksende aftagende
Svar #16
09. september kl. 11:47 af Privatunderviser
Til sådanne ville jeg anbefale to af føglende muligheder.
1. https://www.wolframalpha.com/
2. ChatGPT
Vær bevidst om at ChatGPT kan regne forkert. Så overvej at kopiere Wolframalpha, for at få forklaret de dele af regnestykket som ikke giver mening.
Hvis du ikke er bekendt med at anvende AI til problemløsning, kan du overveje et gratis webinar i ChatGPT, eller et kursus i ChatGPT, hvis du ser behov for en bredere og professionel anvendese.
Skriv et svar til: mat hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.