Fysik

Fysik B Opgave hjælp

08. september kl. 00:15 af Kqt - Niveau: B-niveau

vedhæftet

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. september kl. 03:42 af ringstedLC

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. september kl. 03:42 af ringstedLC

\begin{align*} \sin(\phi_{ind}) &= \frac{\textup{modst.}}{\textup{hyp.}} \\ \frac{\sin(\phi_{ind})}{\sin(\phi_{ud})} &= \frac{v_{ind}}{v_{ud}}=n_{vand} &&\Rightarrow \phi_{ud}=(...) \\ \tan(\phi_{ud}) &= \frac{\textup{modst.}}{\textup{hosl.}}= \frac{d-2\,\textup{m}}{4\,\textup{m}} &&\Rightarrow d=...\,\textup{m} \end{}

NB.

- Beskriv hvad du har fundet ud og hvad der volder problemer.

- Skriv beskrivende og sigende titler!

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. september kl. 17:29 af ringstedLC

Vedhæftet fil:_0.png

Svar #4
08. september kl. 18:08 af Kqt

for at finde hypotenusen, så skal man bruge pythaguros læresætning?? 

jeg fik d=3,34..... :/

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. september kl. 19:10 af ringstedLC

for at finde hypotenusen, så skal man bruge pythaguros læresætning?? 

Ja!

\begin{align*} \sin(\phi_{ind}) &= \frac{\textup{modst.}}{\textup{hyp.}} =\frac{\textup{modst.}}{\sqrt{1^2+2^2}} \end{}

Alternativ for indfaldsvinkel:

\begin{align*} \tan(\phi_{ind}) &= \frac{\textup{modst.}}{\textup{hosl.}}= \frac{2}{1} \end{}

Svar #6
08. september kl. 19:26 af Kqt

nu har jeg prøvet.. 

Brugbart svar (0)

Svar #7
08. september kl. 19:40 af ringstedLC

jeg fik d=3,34..... :/

Jeg tror ikke at du har brugt den rigtige vinkel (skrevet før det forrige indlæg):

\begin{align*} \sin(\phi_{ind}) &= \tfrac{2}{\sqrt{5}} \\ \frac{\sin(\phi_{ind})}{\sin(\phi_{\color{Red}ud})} &= n_{vand} &&\Rightarrow \sin(\phi_{\color{Red}ud})=\tfrac{2}{\sqrt{5}\,\cdot\, 1.33} \\ &&&\Rightarrow \phi_{\color{Red}ud}=\sin^{-1}\Bigl(\tfrac{2}{\sqrt{5}\,\cdot\, 1.33}\Bigr) \\ \tan(\phi_{\color{Red}ud}) &= \frac{d-2\,\textup{m}}{4\,\textup{m}} &&\Rightarrow d=(4\,\textup{m})\cdot \tan(\phi_{ud})+(2\,\textup{m}) \\ &&&\Rightarrow d=(4\,\textup{m})\cdot \tan\biggl(\sin^{-1}\Bigl(\tfrac{2}{\sqrt{5}\,\cdot\, 1.33}\Bigr)\!\biggr)+(2\,\textup{m}) =...\,\textup{m} \end{}

Svar #8
08. september kl. 19:45 af Kqt

er den modstående katete ikke 1 meter? og hvorfor er hypotynusen kvadratrod af 5? 

Brugbart svar (0)

Svar #9
08. september kl. 20:00 af ringstedLC

Nej, en modstående katete rører ikke vinklen. Den hosliggende katete "ligger hos" vinklen, altså rører den vinklen.

\begin{align*} \textup{Hyp}^2 &= {\textup{Katete}_{\,a}}^2+{\textup{Katete}_{\,b}}^2 \\ \sqrt{\textup{Hyp}^2} &= \sqrt{{\textup{Katete}_{\,a}}^2+{\textup{Katete}_{\,b}}^2} \\ \textup{Hyp} &= \sqrt{{\textup{Katete}_{\,a}}^2+{\textup{Katete}_{\,b}}^2} \end{}

Skriv et svar til: Fysik B Opgave hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.