Matematik

Andengradsligninger

12. september kl. 17:47 af KarlKantsten - Niveau: C-niveau

Jeg er ved at lære om andengradsligninger og har lært at aflæse koefficienterne af en andengradsligning så jeg kan udregne diskriminanten og på den måde finde løsningerne for x.
Indtil videre har jeg kun lært om ligninger der ligner ax2+bx+c=0. 
Men jeg er stillet op overfor en ligning der mangler de informationer jeg skal bruge for at finde diskriminanten, hvis det overhovedet er det jeg skal?
Ligningen er følgende: 3x2 + 3 = 30, hvor jeg skal finde X1 og X2. Men det ligner ikke noget jeg er blevet introduceret for endnu. Jeg synes jeg mangler informationer og det er ikke er en ligning der er lig 0. Har forsøgt at udregne ved at sætte bx = 0, da den ikke er tilstede, men det resultat giver ingen mening.
Håber I kan hjælpe en matematik-nybegynder.
Tak på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. september kl. 18:07 af mathon

\begin{array}{lllllll} \textup{Du bringer den }\\ \textup{selv p\aa \ formen}\\&& ax^2+bx+c=0\\\\\\&& 3x^2+3-30=0\\\\&\color{Red}{1)}& 3x^2+(-27)=0&\textup{hvor }b=0 \\\\&& d=0^2-4\cdot 3\cdot (-27)=2^2\cdot 3^4 \end{}

Brugbart svar (1)

Svar #2
12. september kl. 18:20 af mathon

\begin{array}{lllllll} \textup{Du kunne ogs\aa }\\ \textup{dividere }\color{Red}{1)}\\ \textup{igennem med 3:}\\&& x^2-9=0\\\\&& (x+3)\cdot(x-3)=0 \end{}

Svar #3
12. september kl. 18:26 af KarlKantsten

Nu giver det mening. Tak!

Svar #4
12. september kl. 18:28 af KarlKantsten

Og så tage kvadratroden af 9 for at udligne x'ets potens, ikke?

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. september kl. 18:29 af mathon

eller bruge nulreglen.

Svar #6
12. september kl. 18:59 af KarlKantsten

Kan du forklare mig hvordan du ville omskrive dette udtryk til at det står som: ax+ bx + c = 0
(x+3)2 = 3x + 13 + 3x
Ville man ikke først ophæve parentesen så den hedder x2 + 9 = 3x + 13 + 3x og derfra så forsøge at samle det hele på den ene side af lighedstegnet?

Brugbart svar (1)

Svar #7
12. september kl. 19:13 af mathon

\begin{array}{llllll}&& (x+3)^2=x^2+6x+9\\ \textup{dvs}\\&& x^2+6x+9=3x+13+3x\\\\&& x^2-4=0\\\\&& (x+2)(x-2)=0 \end{}

Svar #8
27. september kl. 13:36 af KarlKantsten

Svar #9
27. september kl. 13:41 af KarlKantsten

Har lige et spørgsmål ang. dit ovenstående svar.
Spørgsmålet er i billedet.
Tak.

Brugbart svar (0)

Svar #10
27. september kl. 13:53 af mathon

Brugbart svar (1)

Svar #11
27. september kl. 14:01 af mathon

Kvadratet på en toleddet størrelse
får tre led:
                               \begin{array}{lllllll} \textup{1.}&\textup{kvadratet p\aa \ f\o rste led}\\ \textup{2.}&\textup{det dobbelte af leddenes produkt}\\ \textup{3.}&\textup{kvadratet p\aa\ sidste led} \end{}

Brugbart svar (0)

Svar #12
27. september kl. 14:05 af mathon

Kontrol:   
                                                                                                                                                                                                                    \begin{array}{lllllll} (a+b)^2=(a+b)(a+b)=a\cdot a+a\cdot b+b\cdot a+b\cdot b=a\cdot a+a\cdot b+a\cdot b+b\cdot b=a^2+2\cdot a\cdot b+b^2 \\\\ (x+3)^2=x^2+2\cdot x\cdot 3+3^2=x^2+6x+9 \end{}

Svar #13
27. september kl. 14:20 af KarlKantsten

Tak for at skære det ud i pap. Det er til at forstå :-)

Skriv et svar til: Andengradsligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.