Biologi

Tværfagligt projekt i biologi + kemi B

07. oktober 2024 af hfstudentt - Niveau: B-niveau

Hej. Skal lave et tværfagligt projekt i biologi og kemi på B-niveau, dog skal det kun være en synopsis, men jeg skal stadig finde kildematriale og have et godt emne.

Dog er jeg helt på bar bund ift. valg af emne, kan ikke rigtig finde et emne, der virker interresant og ikke for svært i fagene biologi og kemi kombinerert. Jeg kunne virkelig godt tlnke mig, at skrive noget om anabole steorider - i kemi eventuelt komme op med opbygning af hormonet testosteron, mens jeg i biologi snakker om anabole steriders effekt på kroppen - evt. noget negativ feedback-mekanisme. 

Jeg ved dog ikke om det er holdbart. Hvad tænker I? Har I mon andre gode forslag til emner, jeg kan skrive om. På forhånd tak :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. oktober 2024 af AngelOneOne

Hej,

Dit forslag om anabole steroider virker faktisk som et rigtig godt og holdbart emne til et tværfagligt projekt i både biologi og kemi! Det giver dig mulighed for at dykke ned i testosterons struktur og opbygning fra et kemisk perspektiv, samtidig med at du kan forklare biologiske processer som hormonernes effekt på kroppen og den negative feedback-mekanisme.

Her er et par vinkler, du kan overveje at tilføje for at styrke din synopsis:
1. Biokemi for testosteron: Ud over strukturen af testosteron kunne du beskrive dets syntesevej i kroppen og kemiske interaktioner med steroidhormoner. Dette ville forbinde kemi og biologi på en fin måde.

2. Effekter af anabole steroider: I biologi kunne du se på virkningerne af anabole steroider på muskelfibrene og cellernes proteinsyntese, herunder deres fysiologiske konsekvenser som hjerte-kar-problemer og leverpåvirkning.

3. Medicinsk perspektiv: Du kunne inddrage medicinske anvendelser af anabole steroider, fx behandling af hormonmangel, og sammenligne det med misbrug og bivirkninger.

Hvis du leder efter andre emner:
- Ketoacidose: Forskellige typer af ketoacidose kan dække det biokemiske aspekt i kemi og det fysiologiske i biologi. Du kan også se på syre-baseregulering.

- Enzymer og reaktioner i kroppen: F.eks. hvordan enzymer regulerer metaboliske reaktioner, og hvordan deres funktion kan hæmmes ved bestemte kemiske processer.

Anabole steroider virker dog som et både spændende og aktuelt emne!

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Skriv et svar til: Tværfagligt projekt i biologi + kemi B

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.