Dansk
Skriftlig dansk STX
Hej allesammen
Jeg starter i 3.g efter sommer og jeg har derfor et ret vigtigt spørgsmål. Jeg er ret dårlig når det kommer til at skrive dansk stile og derfor får ikke en særlig god karakterer. Jeg ville bare vide hvad I gør, har I nogle tips eller lignende.
Svar #1
23. juni 2025 af Moderatoren
Læs opgavebeskrivelsen grundigt, få styr på de forskellige genrer, læs og lær af din lærers feedback på opgaver
Svar #2
23. juni 2025 af AngelOneOne
Hej,
Du kan ud over det som #1 skriver, også med fordel læse her og få viden om, og inspiration til, gode danske stile, og hvordan du laver dem: https://www.da-net.dk/Stilvejledning.html
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Fra en der fik mellem 4-7 i 1g og 2g, men fik 10 i årskarakter og eksamen i 3g Dansk A. Læs op på begreberbe, fx komposition, og find udaf HVORFOR man bruger detop denne komposition. Hvis de fx bruger fragmenteret kompositions opbygning kunne det hentyde til en hovedpersonens indre tilstand / kaos / konflikter. Sproget - semantiske felter -> hvad hentyder de til og hvorfor, fx semantisk felt omkring natur kunne hentyde til en føelse af frihed. Det handler om at bygge videre på disse fortolkninger man lave og få endnu dybere. For mig handlede det bare om at lytte til mig selv - hvad tror jeg denne tekst handler om? (dybere) og så legitimere det ved brug af fagtermer og fortolkninger.
Skriv et svar til: Skriftlig dansk STX
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.