Matematik

Gældsannuitet - isoler y

28. juni 2018 af linejie - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg har brug for hjælp til at isoler y ud fra gældsannuitetsformlen, men jeg har ingen idé om hvilken måde jeg skal gøre det på. Da det ikke står i min lærebog. 

Håber nogle kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. juni 2018 af peter lind


Svar #2
28. juni 2018 af linejie

Hvad skal jeg gøre for at isoler y ud fra den formel?

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. juni 2018 af peter lind

Det skulle allerede være kendt i folkeskolen. De er jo af formen x=y*xa. Gang ligningen med r og divider den med 1-(1+r)-n


Svar #4
28. juni 2018 af linejie

Jeg har ikke lært det i folkeskolen.

Okay, jeg må lige prøve. Skal jeg ligge svaret op når jeg har fået det lavet?

Brugbart svar (0)

Svar #5
28. juni 2018 af peter lind

det kan jeg ikke se nogen grund til


Svar #6
28. juni 2018 af linejie

Men jeg er usikker på om det jeg har lavet er rigtigt

Svar #7
28. juni 2018 af linejie

er det rigtigt?


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. juni 2018 af OliverHviid

Ja.


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. juni 2018 af guuoo2

Højresiden af første linje er forkert, det du har skrevet betyder   (y * 1) - (1 + r)-n
I anden linje er nævneren forkert på højresiden, den skal være det samme som nævneren på venstresiden.


Svar #10
28. juni 2018 af linejie

Hvad skal der stå i første linje? Kan du lige prøve at skrive sådan som du vil gøre det?

Svar #11
28. juni 2018 af linejie

skal det være sådan her i stedet for?


Brugbart svar (0)

Svar #12
28. juni 2018 af mathon

...højresiden i midterste linje i #11 er fortsat forkert.


Brugbart svar (0)

Svar #13
28. juni 2018 af mathon

Følg anvisningen i #3:

                                         \small \small A_0=y\cdot \frac{1-(1+r)^{-n}}{r}                  \small \textup{multiplicer med\textbf{ r}:}

                                         \small A_0\cdot r=y\cdot \frac{1-(1+r)^{-n}}{r}\cdot r=y\cdot \left (1-(1+r)^{-n} \right )

                                         \small A_0\cdot r=y\cdot \left (1-(1+r)^{-n} \right )          \small \textup{divider med }(1-(1+r)^{-n})

                                         \small \frac{A_0\cdot r}{1-(1+r)^{-n}}=\frac{y\cdot \left (1-(1+r)^{-n} \right )}{ \left (1-(1+r)^{-n} \right )}

                                         \small \frac{A_0\cdot r}{1-(1+r)^{-n}}=y

                                         \small \small y=A_0\cdot \frac {r}{1-(1+r)^{-n}}


Brugbart svar (0)

Svar #14
28. juni 2018 af ringstedLC

#4 Jeg har ikke lært det i folkeskolen.

Det har du nu nok, men det gælder om at kunne genkende det:

\begin{align*} A_0 &= y\cdot \frac{1-(1+r)^{-n}}{r}\\ A_0&=x\;,\;y=y\;,\;\frac{1-(1+r)^{-n}}{r}=\frac{a}{b}\\ x&=y\cdot \frac{a}{b}\Downarrow\\ x/\left(\frac{a}{b}\right)&=y\Downarrow\\ x\cdot \left(\frac{b}{a}\right)&=y\Downarrow\;\;man \;dividerer\;med\;en\;br\o k\;ved\;at\;gange\;med\;den\;omvendte\\ A_0\;\cdot &\;\frac{r}{1-(1+r)^{-n}}=y \end{align*}


Skriv et svar til: Gældsannuitet - isoler y

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.