Psykologi

Piagets 4 faser

13. juni 2011 af SophieTheOne (Slettet) - Niveau: C-niveau

Kære alle,

hvad karakteriserer tænkningen  Jean Piagets fire udviklingsfaser?

Hilsen Sofie


Svar #1
13. juni 2011 af SophieTheOne (Slettet)

*i Jeans Piagets fire udviklingsfaser!


Brugbart svar (2)

Svar #2
13. juni 2011 af fiffinut (Slettet)

 Den sensomotoriske periode (0 – 2 år)

Sensomotorisk er betegnelsen for denne fase og betyder at det er gennem sanser og gennem bevægelser, at barnet erfarer verden.

Barnets evne til at differentiere og generalisere, begynder når barnets krop og sanser lærer at kende forskelle og ligheder. Barnet får opbygget nogle mere organiserede adfærdsmønstrer, som nogle ting der er mere eller mindre interessante for barnet end andre. På den måde udvikler barnet evnen til at handle intentionelt, altså at barnet har et bestemt formål med det den gør.

Barnet vil begynde at eksperimentere ved f.eks. at trille bolden og iagttage at den triller. Barnet prøver så det samme med f.eks. en klodse og begynder så småt at udvikle evnen til at se <i style="mso-bidi-font-style: normal">sammenhængen mellem formen og funktionen, da klodsen ikke triller som bolden.

Barnets mentale repræsentation er vigtig, for at barnet kan lære at udvikle sproget. Denne repræsentation er i første omgang kropslig ved f.eks. når barnet peger på noget det ønsker.

Den præoperationelle periode (2 – 7 år)</o:p>

Her fortsætter barnets udvikling af den mentale repræsentation. Barnet kan nu tænke mere symbolsk ved f.eks. at lade som om det sover i leg. Barnet begynder med sine første ord, at forstå tegn som repræsenterer genstande eller handlinger, og barnet vil ikke undre sig over hvorfor det hedder sådan, men blot forstå det som en kvalitet ved genstanden.

Barnets måde at tænke på i denne periode er egocentreret. Barnet har ikke udviklet empati og ser verden gennem sit eget perspektiv, som øjnene ser det. F.eks. vil barnet i starten af denne periode tro, at når det holder sig for øjnene, kan ingen andre ikke se det.

Den intuitive tænkning bygger direkte på sanseindtryk. Det barnet ser og hører, danner barnets vurdering. Barnet tænker ikke logisk i tal osv. men på at genkende og sammenligne. Eks. 8 blå brikker ligger i en række og barnet får at besked på at ligge ligeså mange røde nedenunder. Selvom disse brikker er mindre, vil barnet lave en række der er ligeså lang som den blå, og der vil derfor ligge flere røde end blå brikker.

Børn er realister i den forstand at de anser drømme og tanker som virkelige ting. Denne realisme kan tage form af en slags magisk tænkning, da barnet tror at hvad den tænker og drømmer, er virkelighed.

Hvis man spørger et barn, som befinder sig i den tidlige præoperationelle periode, om en cykel ved at den flytter sig hvis man cykler på den, vil barnet nok svare ja. Argumentet er at cyklen jo må vide at den flytter sig. Børn i denne periode adskiller ikke mellem genstande og liv, dette kaldes animisme.

De konkrete operationers periode (7 – 11 år)

Her går barnet i skole og bliver der igennem stimuleret med en masse ny viden, som danner en mere logisk tankegang. Barnet begynder også at opleve andre personers tanker og holdninger som deres egne. Barnet begynder her at tænke mere sammenhængende, og internaliserer handlingerne.

Barnets får en mere logisk opfattelse af den fysiske verden, f.eks. forstår de at 1 kg. Bly vejer det samme som 1kg. Fjer. Barnet formår at fastholde, at en given mængde er den samme før og efter forandring, kaldes konservering. Evnen til at konservere er at barnet nu kan forestille sig en omvending i tankerne.

At barnet kan tænke reversibelt, vil sige at det i tankerne kan vendes om og se tilbage på hvad der er foregået. Barnet kan nu se en konkret måde at ”bevise” tingene på og det er nu logisk, at den fysiske størrelse i et glas, spiller en rolle i hvor meget denne kan indeholde. Barnet opfatter at der kan være lige meget vand i et højt tyndt glas, som i et lavt bredt glas.

Barnet vurderer nu andre synsvinkler og andre faktorer.  Barnet udvikler empati og tænker mere decentreret. Barnet opfatter ikke sig selv som centrum, men som en del af f.eks. familien, klassen mm.

Barnet har dog stadig behov for der er et konkret objekt, enten mentalt eller i realiteten foran barnet. Barnet har svært ved at beskæftige sig med, ”hvad der kunne være” i denne periode.

Den formelt operationelle periode (11 år <)</o:p>

Her bliver det formelt operationelle grundlag færdigdannet. Barnet kan nu løsrive sig fra det konkrete og opstille hypoteser. Det tænker logisk, <i style="mso-bidi-font-style: normal">abstrakt, og det kan tænke over sin egen tænkning.  </o:p>


Skriv et svar til: Piagets 4 faser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.