Dansk
Analyse af reklamefilm
Hej!
Jeg er igang med en dansk aflevering, hvor jeg skal analysere en reklamefilm.
Er der nogen der ligger inde med nogle gode fif? (:
Hilsen Anne
Svar #1
10. november 2011 af Booklover (Slettet)
Fra nettet:
Analyse af reklamefilm
Når man analyserer en reklamefilm, opløser man den i de dele, som den er sammensat af. Dette gøres for at nå frem til reklamefilmens direkte og indirekte indhold og budskab.
Se reklamefilmen flere gange mens du analyserer.
Bemærk - de mest effektive reklamefilm, er ofte dem, der bryder "normer" !
Vare: Hvilken vare/ ydelse reklameres der for?
Afsender: Hvem er afsender (producent, sælger, firma)
Beskrivelse: Hvad sker der (handlingsforløb)
Hvor foregår det (sted)
Hvornår sker det (tid)
Hvem/hvad optræder (personer/varer)
Opbygning: Hvor mange scener indgår der
Hvor mange indstillinger (klip) er der i hver scene
Hvor lang tid varer reklamen (ofte mellem 5-10 / 20-30 sek.)
Tegn evt. et storyboard, der viser handlingsforløbet.
Kamerateknik: Billedformat (total, nær, ultranær)
Perspektiv (normal, fugle, frø)
Bevægelser (panorering, tiltning, travelling, zoom)
Synsvinkel: Hvorfra ses handlingen
Lyd: Reallyd og/eller dublyd
Dialog (samtale) og/eller speakerkommentar
Lav en sproglig analyse - hverdagssprog? - dyb mandsstemme?
Effektlyde og/eller musik - velkendt?
Hvordan passer billeder og lyd sammen?
Lys / farver: Medlys - modlys - sidelys - daglys - natlys - kontraster
Farver - pastelfarver? - signalfarver?
Effekter: Lyd- og billedlige - slogan (katte ville vælge…) , rim og remser, blande tegnefilm og film.
Målgruppe: Hvem henvender reklamen sig til - alder, køn m.m.
Medium: I hvilket medium bringes reklamen? - Biograf, tv eller…
Er reklamen national eller international? - "oversat" til dansk
Tolkning: Gør rede for reklamefilmens skjulte indhold
Hvad kommer du til at tænke på?
Symboler
Hvilken holdning gives der udtryk for (seksuelle hentydninger, livsstil)
Virkelighed: Hvordan er reklamefilmens virkelighed i forhold til din egen?
Budskab: Hvad lover reklamefilmen direkte og indirekte
Hvorfor er det vigtigt for forbrugeren at købe netop dette produkt - er det billigt - trendy - sparer det tid - får man den "eneste ene" eller ….
Vurdering: Hvilket indtryk gør reklamefilmen på dig?
Hvordan er dens troværdighed?
Er den kunst, håndværk, oplysende, morsom eller…
Argumenter for din mening.
Rækkefølgen af analysens punkter er ikke væsentlig. Det vigtigste er, at du lærer at give udtryk for de virkemidler, som reklamen benytter sig af, og at du indtager en kritisk holdning til disse.
http://it-medier.viauc.dk/1Videofilm/Analyse/Reklamefilm(Skå)/Reklamefilm.htm#Mediesyn
http://teaterefterskolen.dk/index.php/1109851
http://www.berg-marketing.dk/komm_modeller.htm
søg selv videre ...
Skriv et svar til: Analyse af reklamefilm
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.