Kemi

Kemisk og biologisk sammenhæng med svampe/planter

09. oktober 2013 af AmalieSPetersen (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hi mine fellow students!

Da vi har stadig har grundfoløb kørende på STX, skal vi op til eksamen i NV mandag i uge 43. Vi har i dette forløb haft om svampe og gærceller. 
I den vedhæftede fil (selve min opgave), har jeg skrevet noget om:

1) Salte

- Ioner, (sukkerstoffer og vand) (hvad er det?)
- Næringsioner (salte der indeholder næringsioner)
- Opbygningen af salte.

Jeg mangler at skrive noget om sukkerstoffer og mykorrhiza.

* Jeg fik salte-afsnittet godkendt af min kemilærer, men nu vil min biologilærer have at jeg skal finde den røde tråd mellem svampe/planter og saltene eller de andre kategorier (- mykorrhiza). Er der et geni der umiddelbart kan gemmenskue sammenhængen, så jeg ikke ender med 02??

Opgavebeskrivelsen lyder:

Afsluttende evaluering

Det naturvidenskabelige grundforløb afsluttes med et skriftligt produkt, som eleverne udarbejder individuelt. Det skriftlige produkt skal være flerfagligt og omfatte behandling af praktiske undersøgelser. Evalueringen foretages på baggrund af det skriftlige produkt og en faglig samtale med eleven af en varighed på mindst 10 minutter i forbindelse med det afsluttende forløb.

Bedømmelsen er en vurdering af, i hvor høj grad elevens præstation lever op til de faglige mål, som de er angivet i pkt. 2.1.

I bedømmelsen lægges der vægt på, at eleven kan:

– gøre rede for forløbets formål

– gøre rede for udførelsen af de praktiske undersøgelser

– beskrive og analysere de opnåede resultater/data

– inddrage teoretiske overvejelser

– anvende faglige begreber korrekt

– vurdere og perspektivere de opnåede resultater.

Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering. Karakteren anføres på eksamensbeviset, men er ikke medtællende.

______________________________________________________________________________________

Nedenstående punkter skal indgå i din aflevering (ikke nødvendigvis i den angivne rækkefølge):

* Forklar hvilke fordele der er for planter og svampe i at danne mykorrhiza idet du inddrager din viden om ioner, sukkerstoffer og vand.

* Giv eksempler på næringsioner og vis nogle eksempler med salte der indeholder næringsionerne.  Forklar opbygningen af salte.

* Beskriv hvorledes planter danner sukkerstof og hvad planterne og svampene bruger dette sukkerstof til?

* Inddrag forsøget Fotosyntese og respiration.

* Stikord (hvoraf nogle eller alle kan inddrages):

Fotosyntese, respiration, hyfer, mycelium, salte, ionbinding, navngivning af salte, elektronprikformler, polaritet, kovalent binding, letopløselige salte. 

Hvis der er en über venlig sjæl derude, der kan hjælpe mig, vil jeg blive mucho exited! Tusind tak!

Vedhæftet fil: Afsluttende NV.docx

Skriv et svar til: Kemisk og biologisk sammenhæng med svampe/planter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.