Almen studieforberedelse (AT)

Frikadelle-debatten i Danmark

19. marts 2014 af Puppet (Slettet) - Niveau: B-niveau

Godformiddag alle i skønne mennesker, der tager jer tid til at undersøge denne side, og se om der er nogle spørgsmål i kan hjælpe med.

Jeg er 3.g studerende på STX og jeg skal til at skrive AT opgave.
Jeg har valgt fagkombinationen Dansk og Religion, med dansk som det humanistiske fag og religion som et samfundsfagligt fag.

Jeg skal skrive om frikadelle-debatten i DK - i ved, den fra sommeren 2013.

Jeg fifler lige nu mellem to overspørgsmål
-Hvorfor er det så vigtigt for mange danskere at spise svinekød i Danmark? (måske lyder det for subjektivt)
Eller
-Hvorfor blev frikadelle-sagen en så relevant og omdiskuteret debat i Danmark?
 

Mine underspørgsmål:
- Redegør for frikadelle debatten, hvordan og hvorfor startede den?

- Analyser de forskelligt rettede synspunkter omkring debatten, heriblandt interview med 1-3 muslimer, BT artikel og/eller uddrag fra Helle Thornings pressemeddelelse.

- Vurder vigtigheden af svinekød i Danmark i henholdsvis en religiøs og nationalistisk forstand.

Som i kan se er det kun en "prototype" og jeg ville høre hvad i syntes kunne gøres bedre og ændres.
Samtidig vil al information om debatten være hjælpsom. Der er sikkert noget jeg selv har læst mig til, men det kan jo være i har en masse guldkorn alligevel.

Jeg får jo huen på her til sommer, og jeg har derfor et; psykologi projekt, idrætsprojekt, religionsprojekt og AT projekt igang - derfor skriver jeg her, for at få lidt hjælp og aflastning.

På forhånd mange tusind tak.

- Anna.


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. marts 2014 af MadsFriis95 (Slettet)

Hej Anna, har du overvejet at bruge diskursanalyse som metode i dansk faget, så kommer den til at hedde:
- Analyser de dominerende diskurser i og herunder hvilken diskurs som virker dominerende.

Vh Mads Friis


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. marts 2014 af christinemiranda (Slettet)

Hej Anna! 
Jeg skriver om præcis det samme emne og med præcis de samme fag!
Jeg er selvfølgelig klar på at hjælpe og give lidt inspiration (samt modtage hjælp/inspiration ;) 
Det første jeg vil sige er, at MadsFriis95 har helt ret i, at diskursanalyser er oplagt! Jeg gør selv brug af diskursanalyse-metode :)

Jeg har snakket med mine vejledere om følgende, som du måske kan bruge:

- Religion som humaniora – begrebs og indholds analyse af koranens spiseregler
- Hvad med de undtagelser som der står efter svinekødsforbuddet? Kan man tolke på dem og fx sige, at integration er en slags undtagelse? Altså at man for at blive integreret i det danske samfund godt kan spise svinekød og stadig være rettroende muslim
- Samfundsfag kan tage den sociologiske vinkel
- Brug en case – frikadellecasen – og find artikler med forskellige synsvinkler og lav diskursanalyse på disse 

Min lærer kommenterede så efterfølgende:
"Fint. Jeg tænker, at der mangler en præcisering: Debatten har overordnet handlet om halal vs. haram ift. fødevarer, og altså ikke kun svinekød. Alt, der ikke er halalslagtet er jo principielt haram.
Du kan med fordel læse Emile Durkheim."

Mvh

Christine
 


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. april 2014 af christinemiranda (Slettet)

OKAY SORRY, kan se at du har dansk. Nå, men ift. diskursanalyse er det jo meget det samme :)


Skriv et svar til: Frikadelle-debatten i Danmark

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.