Matematik

Midtnormal vs median

30. maj 2006 af Mr.Madsen (Slettet)
Et ganske hurtigt spørgsmål:
Kan det passe, at midtnormal og median er det samme i en trekant, og derved danner centrum for den omskrevne cirkel?

// Mr. Madsen

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. maj 2006 af ibibib (Slettet)

Nej.
En midtnormal står vinkelret på siden i midten af siden.
Midtnormalernes skæring er centrum for den omskrevne cirkel.
Medianen går fravinkel til midtpunkt på modstående side.

Svar #2
30. maj 2006 af Mr.Madsen (Slettet)

ok takker

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. maj 2006 af Kim Svenningsen (Slettet)

Både ja og nej, men mest nej.

Det, du nok mener, er, om skæringspunkterne mellem midtnormalerne og medianerne kan være sammenfaldende. Det er tilfældet for en ligesidet trekant. Ellers ikke. Centrum for en omskreven cirkel er midtnormalernes skæringspunkt. Der skal være lige langt ud til vinkelspidserne.

Brugbart svar (0)

Svar #4
30. maj 2006 af Astridtm (Slettet)

midtnormal og median er ikke det samme nej.
Median er den linie der går fra midtpunktet på siden til den modstående vinkelspids.
Midtnormal er en linie der går vinkelret gennem midtpunktet op siden.

Midtnormalernes skæringspunkt i trekanten danner centrum for den omskrevne cirkel. (vinkelhalveringsliniernes skæringspunkt er centrum for den indskrevne cirkel)

Skriv et svar til: Midtnormal vs median

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.