Kommentarer til Studieportalen.dk
Systematisk lektiesnyd på hjemmeside
Selvom det ikke handler om studieportalen, mener jeg, at der er alt mulig grund til, at Studieportalen måske skal genoverveje sin opgaveoploading - princippet er trods alt det samme...
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=307589
Svar #1
20. februar 2004 af erdos (Slettet)
Han var til samtale på kontoret i dag, men ved endnu ikke, hvad der sker videre!
Men ja Ktulu, forskellen er jo bare, at på studienet kan man redigere osv (Word-dokumenter). Her skal man skrive det over, hvis man vil bruge det!
Svar #2
20. februar 2004 af Ktulu (Slettet)
Princippet er det samme
Svar #3
20. februar 2004 af erdos (Slettet)
Men ok, du har da NÆSTEN ret!
Synes nu generelt at dette site er en genial ide!
Svar #4
20. februar 2004 af KemiKasper (Slettet)
Svar #5
20. februar 2004 af Ktulu (Slettet)
Det er ligesom dem, der sælger spyware: "øh... det er bare for at folk kan føle sig sikre" NEJ! Det er til at udspionere konen med.
Det er samme princip her - "det er til inspiration" NEJ! Det er til at aflevere rent, færdig arbejde!
Svar #6
20. februar 2004 af krelle (Slettet)
Svar #7
20. februar 2004 af Ktulu (Slettet)
Og endnu engang: Forskellen er, mener jeg, at den inspiration - man får fra at se færdige opgaver - ikke er konstruktiv og faktisk en mild form for snyd. Det er netop træningen ved opgaveskrivning, at man selv kommer frem til kernepunkterne, hvilke man jo læser sig til i de færdige opgaver. Den 'inspiration' - man får fra at læse en færdig opgave, som man selv skal skrive bagefter - ikke er nogen positiv inspiration overhovedet. Det forhindrer en masse af træningen ved opgaveskrivning.
Svar #9
20. februar 2004 af El_Toro (Slettet)
Svar #11
21. februar 2004 af Kaare (Slettet)
Så kan du måske synes at den statistiske sammenhæng i sig selv er slem nok men hvis du skal se lidt praktisk på tingene er der jo ikke rigtig et valg mellem at gøre opgaver tilgængelig på studi eller at fjerne gymnasieelevernes mulighed for at downloade opgaver. Det er snarere et valg mellem om de opgaver de downloader skal være beskyttet af en brugerbetaling som gør det svært for lærerne at afgøre om der er tale om afskrift eller om opgaverne skal være åbent tilgængelige for både lærere og studerende. Vi kan ikke fjerne studienet men vi kan bidrage til at den skjulte snyd i så vidt omfang som muligt bliver begrænset ved at lægge vores opgaver ud på studi.
Svar #12
21. februar 2004 af Jordbær (Slettet)
Hvordan kan vi begrænse snyd, ved at lægge flere opgaver på studi? Jeg mener, der er vel ligeså stor en chance for at man bliver opdaget på studi, som på studienet? Eller hva..??
Svar #13
21. februar 2004 af Jean
Svar #15
21. februar 2004 af Kaare (Slettet)
Svar #16
21. februar 2004 af Ktulu (Slettet)
Hele baggrunden for opgaveskrivningen i gymnasiet vil så ændre sig - hvem kan læse andres opgaver bedst og skrive og formulere andres hovedepunkter bedst uden, at det kan tolkes som afskrift. Desuden skal det nu være en væsentlig del af lærernes rettearbejde at gå ind på studi mm og læse samtlige opgaver om emnet og så vurdere, om der er tale om snyd.
Og Kaare - angående småopgaver (stile, rapporter mm), så finder man bøger, der handler om præcis det samme - det gør man måske med 3.g opgave og universitetsopgaver - men ikke de almindelige opgaver på gymnasiet. Og som jeg har sagt hundreder af gange, er der tonsvis af forskel på at læse en opgave, og dermed svarene, og derefter skrive præcis den samme opgave - det er ikke 'inspiration' - det er snyd. Du har ikke selv kommet frem til svarene og hovedpunkterne.
Desuden vil det ikke være særligt gavnligt for eleven, når han skal op til den skriftlige eksamen - selvom han bare har fået 'inspiration' og ikke direkte afleveret andres opgaver: Denne elev vil ikke have fået den vigtige træning, som en komplet individual opgaveskrivning giver. Han vil have svært ved at gribe opgaven an - for han er jo vant til, at han lige skal læse nogle andres svar. Kort og godt strå han uden træning i synopsis, brainstorm osv osv.
Jeg tror godt i selv kan se, at det ikke helt hænger sammen med studiportalenss ellers 'sympatiske' image som garant mod studienet. Principelt ødelægger jeres opgave oploading lige så meget god undervisning og træning, som studienet gør.
Svar #18
21. februar 2004 af Kaare (Slettet)
Men du har fuldstændig ret i at det potentielt ændrer opgaveskrivningsprocessen at der er adgang til opgaver online og det kan man mene er henholdsvis godt eller dårligt for læringen alt efter hvilken slags læring man efterstræber. Men igen er det vigtigt at påpege at den ændring er sket og ikke i et liberalt samfund kan ophæves igen - at elever der ønsker at snyde eller finde inspiration har mulighed for det er simpelthen et faktum du ikke kan ændre lige meget om du lægger opgaver ud på studi eller ej. At der er tale om snyd er jeg dog stadigvæk ikke enig i for jeg ser ikke den store essentielle forskel på store og små opgaver. Er det da IKKE snyd hvis man kun videreformidler andres synspunkter i en større opgave? Er det kun i små opgaver man selv skal tænke sig om? Og er det også snyd hvis man faktisk vælger at gå på biblioteket og foretage research til en mindre opgave? Jeg vil da godt medgive dig at det ikke er så almindeligt men det er dad sket et par gange for mit vedkommende at jeg har benyttet både biblioteket og Internettet selvom jeg aldrig rigtig i de situationer har haft held til at finde brugbare opgaver om emnet. Og det gælder ikke kun opgaver - jeg har også flere gange lavet research til fremlæggelser i skolen og i de tilfælde har inspirationen ikke engang været fremført som kilder. Er det snyd på trods af at man direkte bliver opfordret til det?
Jeg er enig i at det er negativt hvis elever begynder overvejende at formulere andres pointer i stedet for selv at finde frem til dem men det har altid været en mulighed for den ambitiøse elev - det er bare blevet lettere nu. Det er ikke nødvendigvis positivt men der er ikke noget at gøre ved det. Det eneste vi kan sørge for er at man i hvert fald som elev bliver nødt til at forstå andres pointer så man kan omformulere dem i stedet for bare blindt at skrive af så man absolut intet lærer. Men jeg ser nu lidt lysere på fremtiden for der vil stadig være en motivation for den enkelte elev til at lave hovedparten af opgaverne selv. De er jo udemærket klar over at de skal til eksamner og det er både pinligt og et problem for det eksamensbevis man skal bruge hvis man falder dulstændigt igennem. Man har ligeledes behov for træning hvis man vil score høje karakterer mundtligt så de elever der er motiverede for at få høje karakterer og derfor gør noget ud af deres opgaver vil have næsten den samme motivation selvom det bliver lettere at downloade opgaver fra nettet. Motivationen kan eventuelt øges ved at henlægge en lidt større del af det samlede karaktergennemsnit til eksamner men det er jo en konkret afvejning man kan foretage hvis elever begynder systematisk at få væsentligt bedre årskarakterer end eksamenskarakterer.
Svar #19
21. februar 2004 af Ktulu (Slettet)
Nej ikke censur af holdninger, men som det tilfældet med terrosider og andre sådanne, der opfordrer til kriminalitet og bedrag (jeg sammenligner ikke disse med studi!) er det mulig at afvikle disse. Jeg mener helt klart, at studienet burde lukkes og forbydes, og at studieportalens opgaveafdeling ligeså. Man gør så meget dårligt for mange og så lidt godt for få ved at stille færdige opgaver til rådighed. I aner ikke, hvor mange, der blindt afskriver og afleverer jeres opgaver - det er mange!
Det er blandt andet med til, som du selv siger, at folk går i en forestilling om, at de kan klare gymnasiet, men bliver så voldknaldet til eksamnerne og kommer ud med et ubrugeligt snit, hvorved mange års tid og arbejde er spildt.
"Er det da IKKE snyd hvis man kun videreformidler andres synspunkter i en større opgave?"
Jo selvfølgelig - men der angiver du sgu da i det mindste en litteraturliste!
De spørgsmål, du remser op, bunder i bund og grund i, at vi ser forskelligt på 'inspiration' fra andre opgaver, man selv skal til at skrive og så fra bøger, som kun omhandler en lille smule af emnet, eller som kræver en anden form for selvreflektion.
"ambitiøse elev"" det er da en yderst uambitiøs elev, der bygger sine opgaver på andres!
Men vi kan nok diskutere her fra og til dommedag, og vi bliver ikke enige på dette punkt med 'inspiration' fra de færdige opgaver.
Svar #20
21. februar 2004 af Kaare (Slettet)
Men men men... hvad ved du EGENTLIG om hvor mange der afskirver opgaver som gør dig i stand til åbenbart at dømme hvor meget vi andre tager fejl? Jeg tror du overdriver truslen vildt og det bygger jeg på at der netop ikke er den stor forskel på årskarakterer og eksamenskarakterer som man skulle forvente hvis der fandt udbredt systematisk "snyd" sted. Hvordan forklarer du ellers at langt de fleste får skriftlige eksamenskarakterer en smule over eller en smule under deres årskarakterer? Hvordan kan det hænge sammen med at så mange åbenbart har opbygget en illussion om hvor meget de kan? Jeg har nok større tiltro til gymnasieelevernes intelligens end du har og den tiltro er så tilfældigvis underbygget af de faktiske resultater. Man kunne også hvis man som elev kun bekymrede sig om den afsluttende årskarakter vælge ikke at gøre det mindste ud af skriftlige og mundtlige afleveringer lige indtil et halvt år før den endelige karakter men dette er jo ikke tilfældet netop fordi det godt nok ikke (hos de fleste lærere - dem der fælger reglerne) betyder noget for årskarakteren hvad man har præsteret et år tilbage i tiden men det betyder alt muligt for hvor godt rustet man er til eksamen! Elever kalkulerer altovervejende med eksamen og derfor er det også et lille mindretal der går virkelig ned til eksamen i forhold til deres tidligere præstation.
"Jo selvfølgelig - men der angiver du sgu da i det mindste en litteraturliste!"
Hvad hvis jeg ikke gør det men omformulerer pointerne så jeg ikke direkte kan beskyldes for snyd? Formelt set skal man angive den anvendte litteratur men det kan jo ikke kontrolleres om man har omskrevet pointer eller selv fundet på dem mere end det kan til mindre afleveringer.
Hvordan kan du påstå at den mest anvendelige opgave man kan finde på Internettet nødvendigvis er mere brugbar end den mest anvendelige bog man kan finde på biblioteket? Det vil da sikkert i nogle situationer være tilfældet men det er da ikke en lovmæssighed! Jeg har som sagt aldrig været i stand til at finde det helt store brugbare for lige netop min opgave på opgavedelingssider men jeg har i nogle af disse tilfælde haft glæde af såvel søgninger generelt på nettet som bøger der meget specifikt omhandlede emnet. Bøger kan SAGTENS indeholde lige netop de pointer der er nødvendige for en opgave mens ingen opgaver på Internettet dækker samme behov. Tag for eksempel en bog om en given forfatter der indeholder en masse pointer om en bestemt af vedkommendes tekster. Det kræver ikke den store tankevirksomhed at finde frem til de dele af bogen der omhandler den aktuelle tekst og når det er sket er det bare et spørgsmål om at udvælge nogle goded pointer og formulere dem i sin opgave. Det kræver en smule omformuleringsarbejde men det er jo under alle omstændigheder et vilkår man er underlagt. Til gengæld står man med en overflod af pointer som sikkert er af højere kvalitet end det man kan finde på nettet.
Med "ambitiøs" mener jeg karaktermæssigt ambitiøs - kunne f.eks. være en der skal bruge et givent gennemsnit.
Og det er da meget muligt at vi ikke bliver enige og jeg kan da heller ikke tvinge dig til at svare mig men jeg står naturligvis til rådighed hvis du gerne vil blive klogere ;-)