Oldtidskundskab
helt nyt spørgsmå i oldl!!!!
Svar #2
29. maj 2007 af Romulus (Slettet)
For Kriton er dyden = de homeriske dyder: man skal bekæmpe og skade sine fjender (her staten, lovene, dommerne, dødsdommen): Det er det, som en brav og modig mand vil vælge. Hvis man ikke bekæmper sin fjende, er man fej og æresløs.
Kriton forstår ikke, at Sokrates` dyds-opfattelse ikke er den homeriske. For Sokrates er den sande dyd = at gøre det gode / det retfærdige. Dette betyder også, som Sokrates senere siger i IX-X, at man aldrig må skade andre eller hævne sig. Her ligner Sokrates altså ikke en homerisk helt (for en homerisk helt synes jo at hævn er i orden , ja, nærmest en pligt).
Kriton ser heller ikke, at han kommer til at opstille flg. paradoks : flugt (= at bekæmpe fjenden) er modigt. At blive i fængslet (= at dø) er fejt ! Gad vide, hvad Achilleus ville have sagt til dette?!
Jeg har aldrig læst noget af Herodot, så dér kan jeg ikke hjælpe dig..
Svar #3
29. maj 2007 af La Gioconda (Slettet)
Svært at sige!
Svar #4
29. maj 2007 af Marcus (Slettet)
Hvilke kilder har i haft af Herodot, hvori helte optræder?
Svar #5
29. maj 2007 af MiaMette (Slettet)
Hmm, jeg synes ikke umiddelbart der er nogen sammenhæng mellem Achilleus' halvgudestatus og heltestatus. Det, at være helt, handler jo ikke udelukkende om at være sej i kamp og krigerisk (ok, det er selvfølgelig også en del af det! :p), men også at være villig til at dø for en sag/princip/ide.
Homer gør guderne helt anthropomorfe, fx er Hera og Athene rasende gennem hele Iliaden.
Svar #6
29. maj 2007 af La Gioconda (Slettet)
Han er altså den ypperste gud, men kan ikke bestemme over skæbnen?
Ja, måske er det netop dette Homer forsøger at fortælle; selv guderne har ikke magt over skæbnen, men selv de kæmper om ære og stolthed.
Svar #7
29. maj 2007 af La Gioconda (Slettet)
Ja, måske er det netop dette Homer forsøger at fortælle; selv guderne har ikke magt over skæbnen, men selv de kæmper om ære og stolthed.
Svar #8
29. maj 2007 af mettexxx (Slettet)
på forhånd tak for hjælpen
Svar #9
29. maj 2007 af La Gioconda (Slettet)
Svar #10
29. maj 2007 af mettexxx (Slettet)
Svar #11
29. maj 2007 af La Gioconda (Slettet)
Ja, det var netop derfor jeg forslog ovennævnte, det er da ikke til at tage fejl af. Du må undskylde, hvis jeg ikke har været til hjælp.
Svar #12
30. maj 2007 af MiaMette (Slettet)
Lige en ting: Zeus holder med achaierne, fordi Thetis, Achilleus' mor, beder ham om en tjeneste: At achaierne ikke kan vinde, så længe Achillius ikke kæmper. Jeg tror, Zeus er rimelig ligeglad med de andre guders holdninger :) Han er jo "bossen".
Men til sidst synes han jo også, at Hektor skal have en ordentlig begravelse, hvilket kan tyde på, at Zeus er neutral/holder med trojanerne (jeg mener også, at Hera på et tidspunkt tryllebinder/forfører ham, så han bliver distraheret og ikke ser nogle ting på jorden (ok, kan ikke huske det så godt :p)).
Jeg tror egentlig Troja er "skæbnebestemt" til at falde. At guderne indblander sig i historien betyder vel bare, at de enten fremskynder eller bremser processen (fra et underholdningsmæssigt niveau, så er det jo også en del sjovere med guderne, som blander sig i de deødelige affærer). Troja er dømt til at falde ligemeget hvad. Sådan er det også i Æneiden, hvor Æneas er bestemt til at grundlægge en by, der senere bliver til Rom, men hvor Juno/Hera prøver at stoppe ham (hun hader jo trojanerne :p).
Skriv et svar til: helt nyt spørgsmå i oldl!!!!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.