Almen studieforberedelse (AT)
Brug for hjælp til METODE i Samfundsfag? - se her
01. marts 2008 af
tobyoldman (Slettet)
METODER I SAMFUNDSFAG
Hvad er metode i samfundsfag? Mulig definition:
Tilvejebringelse og bearbejdning af samfundsfagligt materiale med henblik på at udle-de brugbare konklusioner
Omfatter følgende discipliner:
1. Tekstlæsning:
kunne skelne mellem forskellige typer af tekster og vurdere deres kildeværdi
- lærebøger, debatlitteratur, fagvidenskabelig litteratur, avisartikler, TV-udsendelser, hjemmesider
2. Tekstanalyse:
kunne undersøge en eller flere konkrete tekster ud fra en samfundsfaglig synsvinkel
- identificere grundholdninger og struktur, anvende et relevant begrebsapparat,
sammenligne på tværs af tekster
3. Talforståelse:
kunne aflæse, bearbejde og illustrere talmateriale
- tabellæsning, indeksberegning, diagramtegning (grafer, søjler m.v.), bruge reg-neark
4. Informationssøgning:
kunne skaffe allerede eksisterende samfundsfagligt materiale af forskellig art
- lærebøger, biblioteks- og internet-materiale
5. Undersøgelsesmetoder:
kunne foretage undersøgelser og/eller kende forskellige metoder til at undersøge vir-keligheden, kan ske på et kvantitativt eller kvalitativt grundlag
- interview, spørgeskema, simulation, (deltager)observation
Herudover er det – ligesom i en række andre fag – vigtigt at kende forskellen mellem in-duktive og deduktive metoder:
- induktiv: udlede generelle slutninger, evt. opstille teorier, ud fra et konkret, empi-risk materiale – slutte nedefra og op
- deduktiv: afprøve generelle påstande, evt. teorier, på et konkret materiale med hen-blik på verifikation (bekræftelse) eller falsifikation (forkastelse) – slutte oppefra og ned
Hvad er metode i samfundsfag? Mulig definition:
Tilvejebringelse og bearbejdning af samfundsfagligt materiale med henblik på at udle-de brugbare konklusioner
Omfatter følgende discipliner:
1. Tekstlæsning:
kunne skelne mellem forskellige typer af tekster og vurdere deres kildeværdi
- lærebøger, debatlitteratur, fagvidenskabelig litteratur, avisartikler, TV-udsendelser, hjemmesider
2. Tekstanalyse:
kunne undersøge en eller flere konkrete tekster ud fra en samfundsfaglig synsvinkel
- identificere grundholdninger og struktur, anvende et relevant begrebsapparat,
sammenligne på tværs af tekster
3. Talforståelse:
kunne aflæse, bearbejde og illustrere talmateriale
- tabellæsning, indeksberegning, diagramtegning (grafer, søjler m.v.), bruge reg-neark
4. Informationssøgning:
kunne skaffe allerede eksisterende samfundsfagligt materiale af forskellig art
- lærebøger, biblioteks- og internet-materiale
5. Undersøgelsesmetoder:
kunne foretage undersøgelser og/eller kende forskellige metoder til at undersøge vir-keligheden, kan ske på et kvantitativt eller kvalitativt grundlag
- interview, spørgeskema, simulation, (deltager)observation
Herudover er det – ligesom i en række andre fag – vigtigt at kende forskellen mellem in-duktive og deduktive metoder:
- induktiv: udlede generelle slutninger, evt. opstille teorier, ud fra et konkret, empi-risk materiale – slutte nedefra og op
- deduktiv: afprøve generelle påstande, evt. teorier, på et konkret materiale med hen-blik på verifikation (bekræftelse) eller falsifikation (forkastelse) – slutte oppefra og ned
Svar #4
01. marts 2008 af trif (Slettet)
Hermaneutisk er rigtig god, men det kan også være relevant med en narrativ tilgang, altså at tekster afspejler 'måden vi opfatter ting på' og dermed hvilken betydning det har for os.
Svar #5
24. marts 2010 af Tinski (Slettet)
http://www.hasseris-gym.dk/studiemiljoe/fagene/samfundsfag/metode_i_samfundsfag.html
Her er et link om metode indenfor samfundsag..
Og... et andet link:
www.emu.dk/gym/fag/sa/arkiv/SamfMetode.PDF
Håber, at du kan bruge det..
Skriv et svar til: Brug for hjælp til METODE i Samfundsfag? - se her
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.