Almen studieforberedelse (AT)

Samfundsfaglig/historie metoder

19. maj 2009 af isahartvig (Slettet)

Hej alle

Tror vi er mange der er i samme båd, vi har skrevet i to humanistiske fag, hvor af historie er det ene, og nu skal vi så finden alt om metoder til den samfundsfaglige del af historie. Jeg er selv samfundsfaglig og "på tynd is"....Jeg har dog haft glæde af bøgerne Primus 1 og 2, og kender mange der har brugt dem....har kigget lidt rundt her inde og fundet begreber som: Induktiv/deduktiv, Kvantitativ/kvalitativ, komparativ og normativ/deskriptiv. Forvirret? det er jeg...jeg læste i primus og fandt følgene:

Induktiv: store mængder data, som fører til et der registres et mønster, og så kan der udformes en teori

Deduktiv: en hypotese, hvor man finder data til et be/af kræfte hypotes, udformer teori

Kvalitativ: går i dybten med problem, det er svært at generaliserer, meget individuelt

Kvantitativ: generalisere, spørgeskemaer

Komparativ: (compare=sammenligne) her sammenlignes to teorier/teoretikere

Normativ: Hvordan løser man problemet?

Deskriptiv: Hvordan foregår problemet?

Når men skøjter rundt herinde på diverse indlæg bliver man godt rund-tosset, mange skriver en masse forskelligt.

Hvis man følger EMU er det tilladt at bruge kildekritik og teskt analyse

Disse to link vil måske være til hjælp:

http://www.emu.dk/gym/fag/hi/inspiration/schouoern.html

http://www.emu.dk/gym/fag/hi/inspiration/henrik179.html

Håber at det har været til hjælp, skal selv op d. 25.

så hvis der er nogle der sidder inde med noget som jeg ikke har fået med og som gerne vil dele ud af deres viden så må de meget gerne komme med det.

På forhånd tak

Isa


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. maj 2009 af mi89 (Slettet)

hej. jeg skriver om columbus 1. opdagelsesrejse, i dansk og historie. men har et problem med at finde en samfundsfaglig vinkel dertil. og hvilke metode jeg skal tillægge hisoriedelen.? nogenideer.?


Svar #2
19. maj 2009 af isahartvig (Slettet)

Hej

Det ville nok være noget med hvorfor han rejste ud, og hvilke konskvenser det kunne få for samfundet. Det er også vigtigt at bruge nogle samfundsfaglige begreber til at belyse dit emne. Du SKAL bruge de samfundsfaglige metoder til historiedelen, men som jeg også skriver oven for kan det godt være kildeanalyse, bare kilden kan analyseres samfundsfagligt, altså med en vinkel som siger noget om samfundet og måske de økonomisk ting der er i at columbus rejser ud, men også nogle ting der sker i samfundet fordi man stadig tror at jorden er flad på dette tidspunkt.

Håber det hjælper lidt, men ellers prøv de to links de er virkelig gode, og så er der altid Primus, eller andre bøger i samme kategori

Venlig Hilsen Isa


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. maj 2009 af JoachimD (Slettet)

Hej Isa! - Kan man godt anvende kildekritisk analyse SOM SAMFUNDSFAGLIG metode, hvis man bruger det til at sige noget om samfundsforhold?


Svar #4
19. maj 2009 af isahartvig (Slettet)

Det står der man kan inde på EMU, så det går jeg kraftigt udfra. Så længe det siger noget samfundsfagligt, som fx samfundsforholdet. Regner ikke med de fylder os med løgn, man kan jo altid have printet siden ud og så argumentere for sin sag.

http://www.emu.dk/gym/fag/hi/inspiration/schouoern.html


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. maj 2009 af jullii (Slettet)

 Komparativ kan også være to forskellige holdninger/synspunkter/citater :)

Ellers er det et godt indlæg - syntes bare godt at deduktiv og induktiv kunne uddybes lidt mere?

Ellers held og lykke til alle der skal op.


Svar #6
19. maj 2009 af isahartvig (Slettet)

tak for den konstruktive kritik, jeg har meget svært ved at uddybe tingene, men tror indlæget har været til god inspiration :D


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. maj 2009 af mi89 (Slettet)

tak for de gode råd:) jeg skriver som sagt i dansk og historie og i dansk har jeg analyseret digtet columbus med henblik på den rejsen i digtet og den opdagelsesrejsendes driftkraft. har du nogen ideer tio hvordan jeg kan kæde det  naturligt sammen? og en evt. samlet problemformulering.?


Svar #8
20. maj 2009 af isahartvig (Slettet)

Jeg har slet ikke sat mig ind i emnet og det ville tage mig tid at skulle gøre, jeg har selv et AT der venter i næste uge så derfor har jeg ikke tid. Ellers ville jeg gerne have kigget mere på netop dit emne. Målet med dette oplæg var sådan set at få respons på det jeg havde skrevet. Altså ved ikke helt hvilket svar du forventer på det spørgsmål du har stillet, min dansk har du vel brugt den hermeneutiske spiral, og så skal du, går jeg ud fra bruge den komparetive metode i historie da du sammenligner digtet med noget andet teskt. Da jeg ikke kender digtet og ikke kender din baggrund for at gå ind i netop dette emne er det meget svært for mig at vejlede omkring en problemformulering.


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. maj 2009 af sofie123 (Slettet)

Du kan også bruge samfundsfaglig teori, f.eks. international teori : realist-idealist. Hvorfor agerede landene som de gjorde og hvem fik mest ud af mødet?


Skriv et svar til: Samfundsfaglig/historie metoder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.