Almen studieforberedelse (AT)

metoder arbejder ikke sammen!

20. maj 2009 af sara_ (Slettet)

Hej alle der kender til AT og metoder :)

Jeg er i gang med at arbejde videre på min AT synopsis, som jeg skal op i her snart. Jeg er dog ikke helt tilfreds, da jeg ikke synes mine metoder "supplerer" hindanden eller arbejder sammen..Mine fag er psykologi og historie. (samf- videnskabelig metode og humaniora)..

I historie anvender jeg kilder og laver kildekritisk analyse. I psykologi anvender jeg også kilder, hvor jeg fortolker noget af det der står (det er en dagbog fra en soldat) og tillægger det nogle psykologiske teorier. -hvilket jeg selvfølgelig er kritisk overfor, da det er MIN fortolkning af det, kilden siger.

Mit problem er, at jeg ikke rigtig synes at der er sammenhæng mellem de to fag og deres metoder. jeg har fået det godkendt af faglærere, men jeg synes ikke rigtig at metoderne "suplerer" hinanden.

Er der nogen der ved noget om, om de skal det eller om det gør noget at de ikke gør? (arbejder "direkte sammen"..??

HVIS nogen har ideer til hvad jeg kan gøre for min opgave til at få det til at "smelte" mere sammen, må I meget gerne skrive også!!

--Et eksempel på hvor jeg mener metoderne arbejder sammen, var fx i mit 2.g AT forløb, som handlede om stress og hvordan dette kan måles (psykologi og biologi), hvor man kunne sige at naturvidenskabelig metode og samfundsvidenskabelig metode kunne suplere hindanden: Målinger på en person og et spørgeskema hvor personen svarer på spørgsmål gør resultatet om den pågældende lider af stress mere sikkert. (Håber I forstår)

På forhånd TAK.. :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2009 af Volapyk1 (Slettet)

Ved ikke om det her er til megen hjælp, men jeg har samme problem som dig (min fagkombination er dog naturgeografi og engelsk).

Det ville selvfølgelig være nemmere/mindre kunstigt, hvis metoderne supplerede hinanden, men da det er for sent at vælge om nu, har jeg i stedet valgt at være kritisk over for min fagkombination og forklare, at jeg synes det er en kunstig sammensætning og at det ikke fungerer optimalt. Og så i stedet foreslå en kombination, der sandsynligvis vil være mere frugtbar. Det viser i det mindste, at jeg har lært noget under forløbet. Desuden synes jeg det vil være dumt, hvis jeg begynder at forsvare noget, som jeg ikke synes holder.

Har været lidt i tvivl om, om det er at skyde sig selv i foden sådan at kritisere og nærmest fremhæve fejlene ved mit projekt, men på den anden side, så viser det jo, at jeg har fået en indsigt i samspillet mellem fagene og hvorvidt det er et frugtbart samarbejde eller ej.

Så for at svare på dit spørgsmål, så er det vel en fordel, hvis fagenes metoder "arbejder sammen", men hvis de ikke gør, så tror jeg det er bedre at vise, at man er bevidst om det, i stedet for at give en meget søgt forklaring, der får dem til at arbejde sammen, selvom de dybest set ikke gør det.


Skriv et svar til: metoder arbejder ikke sammen!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.