Matematik

stamfunktion og - fortegn

06. juni 2009 af stinstin (Slettet)

Kan ikke helt forstå dette:

f(x) = 5x^-3

Jeg får stamfunktionen til: 5/2x^-2....

Men i løsningen står der at der skal være - foran.....giver en funktion med -opløftning altid - fortegen i stamfunktionen??


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni 2009 af niicki (Slettet)

kun hvis opløftningen er under -1


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. juni 2009 af Isomorphician

edit....


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. juni 2009 af mathon

F(x) = -(5/2)x-2


F'(x) = f(x) = (-(5/2)x-2)' = -(5/2)*(-2)*x-2-1 = 5x-3


Svar #4
06. juni 2009 af stinstin (Slettet)

Ok...så alt fra -1 og ned giver - fortegn for hele det pågældende led i stamfunktionen??


Skriv et svar til: stamfunktion og - fortegn

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.