Dansk

AT

31. marts 2011 af oreos (Slettet) - Niveau: A-niveau

 Hej

Når man analyserer en reklame, hvilke metoder anvender man? Det er den hermeneutiske metode man anvender, men hvad gør man helt præcis?


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. april 2011 af kloppervok (Slettet)

Du mener vel den hermeneutiske cirkel/spiral? Man kan ikke bare sige hermeneutisk metode, da det kan være mange metoder.

Hermeneutik betyder fortolkningskunst. D.v.s, at du skal via analyse (hvor du benytter en metode, eksempelvis den hermeneutiske cirkel, hvor man ser på del (reklame) til helhed (samfund) i en form for vekselvirkning. Man er nødt til at forstå at reklamen er en del af samfundet og omvendt, før man kan fortolke) finder frem til en fortolkning.

Vh.


Brugbart svar (1)

Svar #2
01. april 2011 af Miibi (Slettet)

Analyse og fortolkning er normalt danskfagets fremgangsmåde, sådan generelt. Der er så forskellige analyseformer, men det behøver du ikke bevæge dig mere ud i - du kunne eventuelt nævne nogle eksempler, argumentationsanalyse, litteraturhistorisk analyse eller her, billedanalyse/ reklameanalyse. 

Hermaneutikken er den metodeteori, der beskæfter sig med, hvad der egentlig foregår, når vi laver disse forskellige analyser. Hvor man kan sige, at de forsk. analyse metoder/teorier beskæftiger sig meget nært med stoffet, er teorier om stoffet  (og det er en fin pointe, at du også er bevidst om dette og sammenhængen herfra og til hermaneutikken), er hermaneutikken lige en tand højere, det er teori om teorien, teorien om, hvordan disse analysemetoder fungerer.

Jeg ville nok vælge at snakke om spiralen, som er en af de mest brugte modeller (der er flere forskellige hermaneutiske modeller) i gymnasieskolen.
Kort sagt starter du med at have en forforståelse - du ved noget, allerede inden du begynder at beskæftige dig med værket, fx oplysninger om produktet, perioden, samfundet, reklameteori, eller du har oplevet nogle ting i dit liv, du kan relatere til reklamen. I hvert fald går du altid til et værk med en eller anden baggrundsviden, også selvom forfatteren måske er helt ukendt for dig. Ud fra denne, formulerer du dine problemstillinger.
Så læser du værket, analyserer det og fortolker det, besvarer dine problemstillinger (eller forsøger at gøre det - nogle gange er det ikke muligt, men selv et mislykket forsøg på at besvare din problemstilling, er en form for resultat i sig selv). I dette arbejde indarbejder du din forforståelse, din baggrundsviden. Det kan man som menneske ikke lade være med :) Din analyse af værket (reklamen) leder dig så, sammen med forforståelsen til en fortolkning, og du opnår dermed en ny forståelse. Fx forståelse for værket i forhold til din problemstilling.
Denne nye forståelse danner så baggrund for arbejdet med nye spørgsmål. Dvs., du har forøget/forandret din forståelse, den baggrundsviden, du har med dig næste gang, du analyserer noget (evt. samme reklame igen ud fra en anden vinkel). Ud fra denne nye viden opstiller du så nye problemstillinger, går i gang med at analysere, fortolke osv. og opnår igen mere forsåelse.
Resultatet bliver en spirallignende bevægelse.

Hvis du er en rigtig stræber, kan du jo kigge på nogle af de andre modeller. "Litteraturens Tilgange" har en udemærket kort lille introduktion til emnet i et af de første afsnit.


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. april 2011 af Miibi (Slettet)

Læg mærke til, hvordan hermaneutikken forklarer analyse/fortolknings rolle i dit arbejde med teksten. Hence my point om, at det er en tand højere niveau.


Svar #4
07. april 2011 af oreos (Slettet)

 Tusind tak for din meget grundig besvarelse! Din forklaring er lige det jeg har brug til eksamen og vil helt sikkert hjælpe med karakteren. Mange tak! 


Skriv et svar til: AT

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.