Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 16221 til 16240 af 18649
-
Drivhuseffekten og strålingsbalance
ForumindlægHej. Jeg sidder lige og følger op på noget fysik kemi som jeg ikke fik lavet før ferien, og der er noget jeg ikke forstår... Jeg har fundet ud af noget omkring strålingsbalencen, og at hvis der kommer 100 enheder kortbølget stråling ind fra solen til jorden, skal der også komme 100 enheder langbø... -
Varmestråling?
ForumindlægHej! Jeg er i gang med at skrive en rapport om nyttevirkning i fysik. Vi skulle finde nyttevirkningen for forskellige apparater. Det er ikke alt energien der bliver tilført apparatet, og derfor går noget af energien til omgivelserne. Der er tre slags former for energitransport; fordampning (kon... -
Inertialsystem
ForumindlægDefinition herpå er i flg. wikipedia: I fysik er et inertialsystem er et henførelsessystem, hvor alle legemer uden ydre påvirkninger bevæger sig med konstante hastigheder. Der findes uendeligt mange inertialsystemer, der bevæger sig med konstante relative hastigheder. Er der nogle der k... -
Emne: Kryptering
ForumindlægHej alle. Jeg skal til at skrive SRP, og jeg har matematik og fysik på a-niveau. Jeg vil dog helst skrive i matematik, og jeg har overvejet en kombination mellem matematik og historie, jeg vil gerne skrive om emnet kryptering. Så jeg ville høre om der er nogle der har skrevet om det emne ... -
Biotek-studieretningen
ForumindlægHej SP Jeg har en stor interesse indenfor de naturvidenskabelige fag - herunder bioteknologi, matematik og fysik. Jeg har gå i 1.g nu, og er i grundforløbet. Men jeg har et spørgsmål til de der har biotek-linjen. Hvordan er niveauet? Er det hårdt og kræver de meget af eleverne? Hvad får i gene... -
Radioaktivitet - HASTER
ForumindlægHej SP! Jeg har virkelig brug jeres hjælp til fysik B. Det er haster virkelig meget. Tak på forhånd. opgave 1: Den β- aktive sølvisotop 108Ag kan dannes ved neutronaktivering af 107Ag. a) Opskriv et reaktionsskema for processen. b) hvor stor en procentdel af sølv udgør isotopen 10... -
Halveringtykkelse
ForumindlægHej folkens! Jeg er ikke det største geni mht. fysik (og andre naturvidenskabelige fag). Så håber i vil hjælpe mig her, mange tak. En betonmur skal afskærme os fra en γ-stråling med energien 1 MeV. Beregn hvor tyk muren skal være for at strålingens intensitet bliver reduceret : - 10... -
Hjælp - Fysikopgave - tid/hastighed/energi
ForumindlægHejsa, jeg sad og lavede fysik indtil jeg gik i stå ved opgave c, er der nogle der kan se på det? Her er mine svar til a) og b): a) 0,50 N (m * g) b) v = 3,464 m/s (Fundet ved at finde kinetisk energi (potentiel energi i A minus potentiel energi i C) og derefter isolere v) ... -
beregn temperaturen
ForumindlægHej har virkelig brug for hjælp ang. denne fysik opgave. Har løst opgave a En anden dag overføres energien 183 GJ som varme til vandet i solvarmeanlægget. Af denne energi bliver kun 45 GJ afsat til Marstal by. Den overskydende energi oplagres i en stor vandtank. Denne tank indeholder 10.000 m^... -
Newtons 1. lov
ForumindlægDet her kan måske godt være et dumt spørgsmål, men forstår ikke helt hvordan det kan forklares. Hvis Newtons 1. lov siger at den resulterende kraft for en vandraket er 0, så er den ikke i bevægelse (altså hvor raketten stadig ikke er affyret), hvordan kan man så forklare at når man pumper lu... -
HJÆLP
Forumindlægeftersigene undersøgte den italienske fysiker galileo galilei hvordan ting falder ved at smide ting ud fra det skæve tårn i pisa. tårnet er 56 meter højt a. hvad er den potentielle energi af en kanonkugle på 10 kg i toppen af tårnet? b) hvvad er den kinetiske enerige inden den rammer jorden? c) h... -
Undervisning i de naturvidenskabelig fag tilbydes!!
ForumindlægHej allesammen Jeg studerer farmaci på SDU på 3 år, og er efterhånden kommet godt ind i de naturvidenskabelig fag. Derfor tilbyder jeg nu privatundervisning til de elever, der evt. skulle have lidt svært ved fag som: -Matematik (folkeskole til A-nivaue gym) -Fysik (folkeskole til ... -
opdrift og acceleration
ForumindlægHejsa jeg sidder og fumler lidt med en fysik opgave som lyder sådan: en mand med en Volume på 109.7L ligger og svæver i havand, manden puster 1L luft ud, hvur hurtigt begynder han at accelerere mod bunden? jeg er lidt i tvilt om hvodan jeg finder accelerationen, ved at regne ud vil ... -
NV afsluttende rapport(eksame)
ForumindlægHej allesammen.. Jeg skal op i en afsluttende nv prøve på fredag.. Vægten skal ligge på min fysik rapport.. Jeg skal forberede mig derhjemme og fortælle 5-7 min. om min rapport.. Det der lægges vægt på er at jeg skal gøre rede for forløbets formål, gøre rede for udførelsen af de prakti... -
Hydrodynamik
ForumindlægHej hej.. Jeg sidder med en fysik opgave som jeg ikke kan finde ud af, så håbede lidt på at jeg kunne få lidt hjælp. En brandpumpe levere søvand til en sprøjteslange med d1=48mm koblet til et strålerør med en munding på d2=12mm. Strålerøret har en kontraktionskoefficient på 1,0 og sprøjtetr... -
Resistansens afængighed
ForumindlægHej, jeg er igang med en fysik rapport, hvor formålet er: At vise hvordan tværsnitsarealet i en ledning påvirker resistansen i ledningen. At vise hvordan længden af ledningen påvirker ledningens resistans. At bestemme resistiviteten for konstantan og kobber. Jeg har beregnet resistivitete... -
Opstil matematisk udtryk?
ForumindlægEn gruppe fysikere leger med golfkugler. De lader dem falde fa forskellige højder, og tager tid på hvornår kuglen rammer jorden. De observere at der er en proportional sammenhæng mellem højden kuglen falder fra, og kvadratet på tiden målt i sek. proportionalitetsfaktoren er 4,9 m/s^2 indfør et p... -
Ioner og salte hjælp!!
ForumindlægJeg skal op til mundtligt eksamen i Fysik/kemi. Jeg har været så heldig at trække ioner og salte. Spørgsmålet lyder på: Vis og forklar, gennem forsøg, nogle væsentlige træk ved ioner og salte samt betydning og anvendelse i vores samfund/verden. Problemet er at jeg ikke kan så mange forsøg som kan... -
Finde grade på vand efter is er smeltet
ForumindlægHej jeg har fået denne opgave for i fysik, hvor jeg skal finde temperaturen for vand i et glas efter at isterningen er smeltet. Her er alle de oplysninger vi har fået. Glasset vejer 100g Vandet vejer 150g Temperatur er 20°C Isens temp. 0°C Isklumpen vejer 25g Massefylde for vand1... -
Energi - opvarmning af vand
ForumindlægHej alle! Jeg har desperat brug for hjælp til min fysik-aflevering, hvor jeg bl.a. skal: 1) beregne nyttevirkningen og nytteenergien ved opvarmning af vand i hhv. en elkedel og mikroovn 2) forklare hvilke energiomdannelser der sker under opvarmningen 3) forklare hvad der ville ændres hvis kun ...
