Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 16341 til 16360 af 18649
-
Lære hjælp anmodes
ForumindlægHey derude Jeg er i gang med at selvstudere Fysik fra 0 til B niveau. Jeg ville høre om der var nogen derude der ville være villig til at hjælpe mig med mine første opgaver om Energi, da jeg ligger meget syg for tiden, og har meget svært ved at se mig selv nå må afleverings deadline på lørdag. J... -
Friktionskoefficient
ForumindlægHej, Jeg har en opgave i fysik, hvor jeg a) skal beregne friktionskoefficienten mellem metallodet og polyethylenfilmen og b) vurdere dens arbejde. I opgaven oplyses det, at der er et lod, der trækkes hen over polythylenfilm. Den har en masse på 204g og hastigheden er konstant. I opgave b) trækk... -
Radioaktivitet
ForumindlægHej alle Jeg sidder med en opgave i fysik, som jeg meget gerne vil have hjælp med, den lyder således: Forestil dig, at du med en Geiger-Müller-tæller måler intensiteten fra en [\gamma] -kilde både før og efter, den har passeret en væg. Væggens tykkelse er 20 cm. Før væggen måles på ... -
Porten til Gymnasiet.
ForumindlægHej. Jeg går i 9 klasse og har et snit på 6.0 fra sidste årskarakter i 8. Jeg har lige været op til min matematik færdighedsregning i terminsprøve og klarede mig med et sikkert 7 tal! Jeg har ikke fået de andre endnu. Jeg vil gerne på HTX. Og jeg er meget bange for at jeg får dårlige karakterer i... -
Snebold
ForumindlægHejsa jeg sidder og rodder med en opgave i fysik. Et barn har lavet en snebold med masse på 120kg og en diameter på 0,8 meter. Jeg har tidligere i opgaven udregnet Densitet af snebolden, snebolden potentielle energi og sneboldens inertimoment. Barnet står oppe på en bakke med en højde på 3,2 me... -
Mekanisk energi HJÆLP!!
ForumindlægHej folkens, jeg har fysik opgave, og har brug for lidt hjælp: En kugle med ukendt masse triller udover en kant i 10 meters højde. hvad er dens hastighed ved 3 meters højde? Epot = Ekin Epot = m * g * h Ekin = 1/2 * m * v^2 Hvad gør jeg her? Nogle forslag? Et hint er alt jeg forventer. mvh R... -
Energiindhold i mad.
ForumindlægGod aften folkens, Jeg er i gang med min NV evaluering i biologi og fysik, med emnet mad og mennesker. Er dog støt på en opg, jeg ikke kan regne ud; Gør rede for den fysiske størrelse brændværdi og relater denne til den mad I indtager. Hvad er brændværdien af den kage I har regnet på i biologi-... -
NV mundtlige prøve - gode råd?
ForumindlægJeg skal op i NV (fysik og kemi) på mandag, og jeg synes ikke helt jeg har styr på hvad prøven går ud på. Skal man bare ind og lave en referat af sin rapport, evt. udlede nogle formler, og så få stillet spørgsmål? Vi har fået at vide at vi skal "forsvare" vores opgave/rapport, men hvad ... -
NG, lufttryk??
ForumindlægHej derude. Jeg er i gang med min NV rapport, og har været så heldig at trække fysik/geografi. Jeg har et spørgsmål der lyder: - "Du skal forklare hvorledes opvarmningen af henholdsvis land og hav om sommeren kan skabe forskelle i lufttrykket over henholdsvis land og hav. Herunder skal du ... -
Hjælp til rapport
ForumindlægHej jer derude på Studiepotalen;) Min veninde og jeg er igang med en fysik/kemi rapport, hvor hovedemnet er organisk kemi og vores delemne er carbons indvirkning på levende organismer. Vi har endnu ikke fundet problemstilling eller arbejdsspørgsmål, men vi vil gerne i retning af, kan livet på jo... -
Gammastråling og Absorption i bly og fedt
ForumindlægHey alle jeg sidder midt i en fysik opgaven om gammastråling og Absorption i bly og fedt. Jeg er i gang med efterbehandling og konklusion og der står jeg skal finde afstandsloven for gamma-stråling i luft, min lærer har givet mig formlen konstant*x*2 men ved ikke helt hvad konstanten er eller hv... -
Varmelære - Varmekapacitet
ForumindlægHej folkens! jeg er på meget bar bund. I fysik har jeg fået følgende opgave: - men jeg har prøvet alverdens beregneinger og formler men der er ikke rigtig noget af det der giver mening:( Tove har et metalsmykke, som vejer 75 g. Hun opvarmer smykket til 96 ºC og dropper det ned i 250 g van... -
Newtons 2. lov - hældningskoefficienten
ForumindlægHej. Jeg har længe søgt på hjælp og min fysik gruppe forvirre mig endnu mere. Jeg har lavet et forsød med en pulley (trisse) med et lod på hver side hvor vi så flyttede vægt fra den ene til den anden side for hver delforsøg. Nu har vi så fundet accelerationen af alle delforsøgene og lavet en gr... -
energi
ForumindlægHej allesmmen, har lige nogle spørgsmål omkring fysik, som jeg er lidt bagud med, -Beregn massen af smeltet is? hvordan beregner man det, hvilke enheder osv, og hvilken formel skal man bruge?? -På et jernsstøberi skal man fremstille nogl jernriste, som vejer 1500 kg. Det flydende jern er opvarm... -
energi til fysikprøve på fredag
ForumindlægHej allesammen, jeg har lige et par spørgsmål omkring noget fysik energi-beregningshalløj, som jeg i tvivl om: Hvis man har formlen E=m*c*t2-t1 (temp.forskellen) Så skal jeg omskrive disse formler, så man beregner massen m, varmefylden c, og temp.forskellen t2-t1, for den ovenstående formel ber... -
Transformere - spændingsforskel
ForumindlægHej! Jeg er i gang med at skrive en fysik rapport om transformere. Der er bare lige det lille problem, at jeg har en udregning, jeg har glemt hvad er. Jeg har målt strømmen på en primærspole på 200 vindinger og en sekundærspole på 400 vendninger og regnet spændingsforskellen (Us/Up). Jeg er ikke... -
Find varmefylde ud fra hældnings koefficienten
ForumindlægHej Jeg sidder med en fysik aflevering, hvor jeg skal finde vandets varmefylde ud fra hældningskoefficienten. Jeg har sat mine resultateter ind fra forsøget, og det har givet en linenær graf. Mit spørgsmål er: Hvordan kan jeg finde varmefylde for vand bare ved at se på min hældningskoefficient... -
Bioteknologi A eller Kemi A?
ForumindlægHej jeg går på stx i 1.g og er i tvivl om jeg skal vælge retningen med Kemi A eller biotek A (de begge er med Mat A og Fysik B) Hvis jeg nu valgte at tage Kemi A vil jeg gerne have Biologi B som valgfag (hvilket næsten udgør bioteknologi) Men er i tvivl fordi klassen med kemi A er utrolig spli... -
Schrödingerligningen
ForumindlægHej. Jeg er blandt de mange der sidder og tæsker sig igennem SRP for tiden. Mine fag er fysik og dansk, og emnet herunder er kvantemekanikken. Et af mine spørgsmål lyder: "Redegør kvalitativt for Schrödingers ligning og Heisenbergs ubestemthedsrelationer, og kom herunder kort ind på Plancks... -
Bestem k, så...
ForumindlægVi får stillet opgaven: "Bestem k, så: A0*e-kt = A0*(1/2)t/T1/2 (det er bare fysik-formlen for aktiviteten) Jeg ved hvilken værdi k har, og ligeledes har jeg isoleret formlen til at komme frem til k. Når det så er sagt kan jeg ikke helt se hvordan A0*e-(ln(2)/T1/2)*t = A0*(1/2)t/T1/2 Noge...
