Fysik

energi til fysikprøve på fredag

02. december 2014 af DavidDavidD (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej allesammen, jeg har lige et par spørgsmål omkring noget fysik energi-beregningshalløj, som jeg i tvivl om:

Hvis man har formlen E=m*c*t2-t1 (temp.forskellen)

Så skal jeg omskrive disse formler, så man beregner massen m, varmefylden c, og temp.forskellen t2-t1, for den ovenstående formel beregner man jo den tilførte energi med! Altså har jeg brug for de andre 3 formler, der beregner m, c, og t2-t1, hvis nogen ved hvordan de skal omskrives, så vil det være til en stor hjælp!!!

På forhånd mange tak for hjælpen!!!!!

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Formlen er

E = m·c·(t2 - t1)

Isoler en af de ønskede størrelser ved at dividere ligningen med de øvrige faktorer på højre side.

Brugbart svar (0)

Svar #2
02. december 2014 af mathon

Brug
                 E=m\cdot c\cdot \Delta T

\begin{array} {|c|c|c|} m&c&\Delta T\\ \hline \frac{E}{c\cdot \Delta T}&\frac{E}{m\cdot \Delta T}&\frac{E}{m\cdot c}\\ \end{array}

Svar #3
02. december 2014 af DavidDavidD (Slettet)

så hvis jeg skal finde m massen, er formlen:

m = E / (c*t2-t1)

og c varmefylden er 

c = E / (m*t2-t1)

og t2-t1 er formlen:

t2-t1 = E / (m*c)

???

Brugbart svar (0)

Svar #4

Ja, det er korrekt, men der skal parentes omkring (t2 - t1) i de to f8rste udtryk.

Svar #5

så de 2 første formler kommer til at hedde:

m = E / (c*(t2-t1)), så hvis noget vand har fået tilført 1000000 Joule, og temperaturforskellen i det opvarmede vand er 60 C*, og varmefylden for vand er 4180 (J / kg*C), så er formlen:

m = 1000000 / (4180*(60)), hvilket = ca. 3,98 kg

er dette rigtigt?

Og formlen for vamrfylden kommer til at hedde?:

c = E / (m*(t2-t1)), så hvis vandet har fået tilført 1000000 Joule, og temperaturforskellen er 60 C*, og massen er 3,98 kg, er formlen:

c = 1000000 / (3,98*(60)), hvilket = 4187, men skal man så bruge de tal man har fået, når man har beregnet bl.a. massen, til at regne varmefylden ud? 

er disse formler rigtige???

Brugbart svar (0)

Svar #6

Ja, formlerne er rigtige.

Massen er ca 3,99 kg . Husk, at c har en enhed.

Svar #7

ja, okay, tak for hjælpen 

Skriv et svar til: energi til fysikprøve på fredag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.