Søgning på: det moderne gennembrud. Resultater: 18621 til 18640 af 21415
-
Demokrati og magt
ForumindlægEt ganske kort spørgsmål: Hvordan hænger demokrati og magt sammen? Mvh I-Ved-Hvem :) -
Tobak
ForumindlægHej Jeg skriver i dansk om tobak. Jeg ville lige høre om i havde nogle ideer til hvor jeg kan få fat i nogle reklamer om tobak. Det er jo ikke tilladt at reklamere for tobak nu til dags, men før år 2002 var det tilladt, så hvis i har nogle links så må i gerne sige til. mange tak på forhånd -
Odysseen 9. sang
ForumindlægHej :) er det forkert af mig at tænke at den 9. sang handler om identitet? Jeg tænker at Odysseus gerne vil møde kyklopen som repræsenterer det ucivilicerede for at finde sig selv uden for kendte rammer. Derudover håber han at få gæstegaver hvilket tyder på at han har et ego og vil se om han ... -
Gribereglen
ForumindlægJeg skal jo holde om spolen/sømmet/tinget/ -hvad som helst -, med fingrene i strømmens retning. Men hvordan kender jeg strømmens retning? - Det har altid undret mig? -
Medicin- og tandlægestudiet, men ikke højt nok snit :(
ForumindlægKære alle brugere, i næste uge skal jeg op til min sidste eksamen AT, og dermed få afsluttet mine eksamener. Problemet er bare, at hvis jeg nu får 12 til AT vil mit snit når det ganges op, komme op på de 9,7, samt et snit på 9,6 hvis jeg får 10.. hvilket jo ikke er nok til at komme ind på en af ... -
Didaktik spørgsmål?
ForumindlægHjælp Beskriv og diskuter hvorfor og hvordan du som lærer kan inddrage og anvende forskning og empiriske undersøgelser i din undervisningstilrettelæggelse? -
Jødedommen, Kristendommen, Islam - fokus i de tre religioner?
ForumindlægHej. Jeg har fået til opgave at lave en komparativ analyse af henholdsvis 2. mosebog kap 20.1-20 (de 10 bud), Matteheus kap 5-7.13 og koranen, sura 17.22-39. Dernæst skal vi ud fra 'lovene' i de enkelte religioner sige, hvad disse forskelligartede/ens love siger om de tre religiøse samfun... -
Finde skæringspunkt imellem to funktioner matematisk
ForumindlægHej Jeg skal finde de to skæringspunkter, der er imellem funktionerne f(x)=cos(x) og h(x)=sin(x) i intervallet 0<x<2pi. Jeg har gjort det grafisk (se vedhæftede billede), men hvordan gør jeg det matematisk? Er det noget med at udnytte forskydningen? -
Parralakser
ForumindlægHej, Jeg undrer mig lidt over, hvordan det kan være, at man kan opgive det gamle verdenssystem, altså det geocentriske, ved at måle en stjernes parralakse.. Det var i hvert fald det endelig bevis for at vi havde et heliocentrisk verdenssystem i 1600-1800-tallet. Jeg forstår det simpelthen i... -
Udregning af de nye stofmængde konc.
ForumindlægHej er der nogen der kan fortælle mig hvorfor der bliver sagt +x på venste side og -2x på højre? Jeg har lavet andre lignende opgaver hvor andengradsligningen blev skrevet med minus x på begge sider. Takker -
Jødeforfølgelsen
ForumindlægHejsa. Vi er tre piger, der går i 8. klasse, og vi har om 2. Verdenkrig - jødeforfølgelsen. Desværre kan vi ikke finde så meget om jødeforfølgelsen, og har derfor valgt at spørge herinde, om der er nogen, der ved noget om jødeforfølgelsen? Mange tak for hjælpen på forhånd :-) -
Matematik på molekylær biomedicin
ForumindlægHej Har man matematik på bacheloruddannelsen i molekylær biomedicin ved KU, og i så fald, hvor meget og hvor dybdegående er det? -
Kan man bede om prøve i engelsk? opfølgning
ForumindlægJeg har lavet en tråd før hvor jeg forklarede at det jeg altid har udmærket mig mest indenfor, og brændt mest for, har været engelsk og specifikt mundtligt engelsk. Har fået 13 i mundtlig engelsk eksamen, bestod cambridge prøven med 96 % rigtige og fik 10 i årskarakter i 2.g hvilket jeg var utilf... -
Ligevægte
ForumindlægHalløj! Kan slet ikke finde ud af vedhæftet opgave. Er der én der kan hjælpe mig med den? -
Er det virkelig så let at få 12 på universitetet + råd til at få 12?
ForumindlægHej! Jeg synes jeg har læst en del artikler om at universiteteterne er for generøse med de 12-taller. Når jeg taler med venner og bekendte, så fortæller de at man skal være glad for at man består fag på uni, da der er mange der dumper og så skal man også læse 7-9 timer om dagen for at få 12. Je... -
Hvad betyder det at "bølgelængder absorberes"?
ForumindlægHej alle. Jeg læser til fysikeksamen, og læser ligenu om absorptionslinjer i galaksespektre. Der står i min bog, at der fra stjernens indre udsendes et kontinuert spektrum, inkluderende hele det synlige spektrum (hele regnbuens farver), mens der i stjernens ydre lag bliver absorberet lys med ... -
Alfa, beta og gamma
ForumindlægJeg skal skrive noget om Alfa, beta og gamma stråling og jeg synes ikke, at det der står i min bog, giver en ordentlig forklaring. Jeg vil gerne vide noget om de forskellige stråler, men også om forskellene på dem? :-) -
Stress..
ForumindlægHey.. Lige for tiden har vi så mange afleveringer og andre lektier for og jeg er blevet så stresset, at jeg næsten ikke kan sove om natten. Det er lidt ekstremt, men jeg tænker hele tiden på mine afleveringer og lektier, selv om natten når jeg skal sove. Hvis jeg går i seng omkring klokken 23:0... -
Problem med vindmøller
ForumindlægHej. Hvordan kan de være, at vindmøller producerer mest energi ved høje vindhastigheder? Hvorfor kan man ikke bare lave en gearing, så generatoren kører hurtigere, selvom møllen ikke drejer så hurtigt? Ser frem til en faglig diskussion. -
Forkorte brøker
ForumindlægGivet en funktion Hvis man tegner denne i matematikprogram får man en linje. Det er vel forkert. Jeg kan naturligvis se, at man kan faktorisere og forkorte væk for x ≠ -√5, men selv det passer ikke. For i omegnen af -√5 vil f(x) opføre sig ekstremt og være uendelig stor/uendel...
