Studievalg og videregående studie

Er det virkelig så let at få 12 på universitetet + råd til at få 12?

23. august 2016 af sivasdauda (Slettet)

Hej!

Jeg synes jeg har læst en del artikler om at universiteteterne er for generøse med de 12-taller. Når jeg taler med venner og bekendte, så fortæller de at man skal være glad for at man består fag på uni, da der er mange der dumper og så skal man også læse 7-9 timer om dagen for at få 12.

Jeg er typen der ikke får gode karakterer og har aldrig fået gode karakterer i folkeskolen og gymnasiet, men jeg vil gerne være personen der nu får gode karakterer på universitetet (skal læse Erhvervsøkonomi) ved at dedikere mit liv til uni så jeg også lettere kan komme ind på CBS, da jeg starter på SDU, men også for lettere at få job.

Jeg håber I kan komme med nogle tips, råd og erfaringer for hvordan man kan få success på universitetet. Jeg har ikke nogen i famillien der har gået på universitetet, så jeg mangler nogen til at give mig "the keys to success".


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. august 2016 af MaibritG

Hvis du vil få lettere ved at få job, så retter du fokus mod at få et relevant studiejob.

eg håber I kan komme med nogle tips, råd og erfaringer for hvordan man kan få success på universitetet. Jeg har ikke nogen i famillien der har gået på universitetet, så jeg mangler nogen til at give mig "the keys to success".

Der findes ikke en "successnøgle", som du efterspørger. Eksamener bygger dels på held, dels på hvordan du tillærer dig stoffet. Det hjælper naturligvis at læse og sætte sig ind i pensum, men det er bestemt ingen garanti for et 12-tal. 

Mit råd er derfor, at få en sund studiteknik og måske en god studiegruppe - og det betyder absolut ikke, at man skal sidde derhjemme og terpe 10 timer om dagen, eller mødes med studiegruppen hver dag.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. august 2016 af peter lind

Der er altså forskel på at være let og for let. Det er ikke spor let at få 12. Det der menes er  at for mange af dem der har fået 12 burde have haft en karakter, der var en tak lavere


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. august 2016 af LilanKahn (Slettet)

Hvis du kan sætte teori på praksis plejer det at give din karakter et boost.


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. august 2016 af JulieW99

Hvis ting er svære, så se, om ikke du kan koble det på noget, du kan genkende. Det gør at du husker bedre, og så behøver du ikke terpe så meget.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. august 2016 af dannysannem

Du sætter selv dine mål for succes. Mit var at gennemføre universitetet. Somk jeg tiden på universitet en helt unik mulighed for dig til at fordybe dig i ting du synes er sjove, spændende, interessante - naturligvis med øje for at du engang skal bruge det til på en eller anden måde at gøre en forskel i verden. Både for dig selv og for det omgivende samfund. 

Det vigtigste du får ud af at læse på uni er udviklingen af din evne til at reflektere over de problemstillinger, udfordringer og muligheder livet/et kommende erhverv byder dig. 

Studiearbejde, engagement i studieforeninger(herunder også fredagsbarer og festudvalg), netværk(faglige såvel som sociale), studierelevante aktiviteter(fx studieture og virksomhedsbesøg) er gode aktiviteter som giver inspiration til reflektion. 

Hvil i dig selv. Gør noget du synes er sjovt. Det er dit liv. Du bestemmer. Du styrer dit liv. Mærk efter maven. Ingen skal fortælle dig hvad der er vigtigt. Du skal vise andre hvad du synes er vigtigt. Og måske forandrer du dine holdniger og meninger undervejs - det er også OK

Jeg kan blive ved. Men det er hvad jeg mener er opskriften på succes på uni. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. august 2016 af Justitia

#0

Hej!

Jeg synes jeg har læst en del artikler om at universiteteterne er for generøse med de 12-taller. Når jeg taler med venner og bekendte, så fortæller de at man skal være glad for at man består fag på uni, da der er mange der dumper og så skal man også læse 7-9 timer om dagen for at få 12.

Jeg er typen der ikke får gode karakterer og har aldrig fået gode karakterer i folkeskolen og gymnasiet, men jeg vil gerne være personen der nu får gode karakterer på universitetet (skal læse Erhvervsøkonomi) ved at dedikere mit liv til uni så jeg også lettere kan komme ind på CBS, da jeg starter på SDU, men også for lettere at få job.

Jeg håber I kan komme med nogle tips, råd og erfaringer for hvordan man kan få success på universitetet. Jeg har ikke nogen i famillien der har gået på universitetet, så jeg mangler nogen til at give mig "the keys to success".

Jeg tror, at der er meget forskel på generøsiteten mellem de forskellige studier og universiteter. Ift. de 7-9 timers læsning "hver dag", så siger man overdrivelse fremmer forståelsen. Men det er ikke unormalt i eksamensperioden at læse 7-9 timer om dagen. Jeg læser jura, og der får ca. 1% af eksaminanderne det flotte 12-tal (med få undtagelser).

1) Læs pensum mindst 2 gange - læs omhyggeligt!
2) Skriv udførlige noter.
3) Deltag/mød op til de forskellige seminar og forelæsninger.
4) Lad ikke ét 02- eller 4-tal slå dig ud!
5) Du skal ikke være bange for at blanke.
6) Sparringspartnere er én luksus!

Dette er mine råd.

 


Brugbart svar (1)

Svar #7
24. august 2016 af JulieW99

#6, at blanke er det dummeste jeg nogensinde har hørt. Tænk, at man kan få sig selv til det! Det er skammeligt, medmindre der er sket noget, så man vitterligt ikke har kunnet læse til sin eksamen.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #8
24. august 2016 af Justitia

#7 din kommentar er uden tvivl den dummeste, jeg nogensinde har læst herinde. Læser du på universitetet? At blanke en eksamen på universitetet er HELT normalt - spørg endelig andre universitetsstuderende.


Brugbart svar (0)

Svar #9
24. august 2016 af Justitia

http://www.djoefbladet.dk/blad/2015/15/ambiti-oe-se-studerende-dumper-med-vilje.aspx

https://www.information.dk/indland/2013/04/vidste-goere-bedre

Din kommentar er fuldstændig galimatias!


Brugbart svar (0)

Svar #10
24. august 2016 af Justitia

Sivasdauda, lov mig at ignorere JulieWms kommentar - den er helt ude i hampen.


Brugbart svar (1)

Svar #11
24. august 2016 af MaibritG

Jeg er nu også fortaler for at man ikke "blanker" den - mest fordi, at muligheden for at gøre samme nummer på en arbejdsplads er umulig. Der vil unægteligt komme situationer, hvor en opgave ikke laves "perfekt" eller lever op til ens egne forventninger (eller ambitionsniveau).

Dog er det bestemt ikke en unormal praksis på universitetet hvorfor, at jeg egentlig synes, at antallet af eksamensforsøg bør fremgå af eksamenspapiret/beviset.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (1)

Svar #12
24. august 2016 af JulieW99

#8, nej, det gør jeg ikke endnu. Uanset hvor normalt det er, så synes jeg ikke at det er vejen frem. Jeg ville skamme mig, hvis jeg gjorde det bare for en bedre karakter, fordi jeg ikke lige havde fået læst ordentligt op. Og så er jeg helt enig med #11. Føj, hvor er det trist at der er så meget fokus på de karakterer. Blanker man den og går op, er det jo ikke nædvendigvis lig med, at man vil få en højere karakter.

Det er en direkte skammelig ting at gøre, medmindre man har en ordentlig grund, der ikke bare er, at man vil have en højere karakter, fordi man ikke lige har prioriteret sin tid til at læse op, ordentligt.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #13
24. august 2016 af Justitia

#12 suk.


Skriv et svar til: Er det virkelig så let at få 12 på universitetet + råd til at få 12?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.