Kemi
Tollens reagens og Fehlings prøve?
Hej.
Jeg skal forklare hvad Tollens reagens og Fehlings prøven går ud på, og hvordan et reaktionsskema ser ud.
Jeg ved at en af dem er en opløsning som indeholder sølvioner, og at man bruger den til at påvise aldehyder og ketoner, fordi den i en sådan reaktion vil sætte sig som et sølvspejl. Men nu blir jeg forvirret, for er den anden så den med Cu-ioner, eller Cr-ioner, og hvad er hvad?
Bruges begge til at påvise aldehyder og ketoner, eller kan den ene noget den anden ikke kan?
Er det rigtigt forstået at det er en redoxproces som sker i C og hhv. Ag, Cu eller Cr-ionerne?
Har søgt på de sædvanlige sider, men kan ikke finde særligt meget, og er ikke god til Kemi på engelsk.. Håber en kan hjælpe med et link eller nogen kloge ord:)
Svar #6
09. juni 2011 af julieish (Slettet)
@Mathon. Først, det er god hjælp!
Hvordan kan det være du afstemmer med 7 H2O i Tollens reagens?
Svar #8
10. juni 2011 af julieish (Slettet)
Men er der ikke overskud af hydrogen og ilt på højre side? Der er 9 H på venstre side, 15 H på højre, 3 O på venstre, 9 O på højre, medmindre der er noget jeg bør tælle med som jeg ikke gør
Skriv et svar til: Tollens reagens og Fehlings prøve?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.