Religion

Islamisk Kultur

03. november 2011 af Marianne271 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej alle sammen! :-)

Er der nogle her, der kan hjælpe mig med nogle spm om "Islamisk kultur"?

- Hvorfor følger nogle muslimer mere deres kultur end deres religion?
- Hvorfor misforstår mange koranen?
- Hvad er kulturelt og hvad er religiøst betinget?
- Vil den kommende generation forsætte med at vælge kulturen mest? 

Håber på, nogle gode svar tilbage! :-D


Svar #1
03. november 2011 af Marianne271 (Slettet)

HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!


Brugbart svar (3)

Svar #2
03. november 2011 af SmilDuPå (Slettet)

Hvorfor følger nogle muslimer mere deres kultur end deres religion?

Det er meget forskelligt, nogle muslimer er opvokset på den måde at deres kultur er blevet til "islam" på den måde at de ikke længer kan kende forskel på hvad der er kultur og hvad der er religion, det er en og samme ting for dem. De muslimer der gør det er ofte folk unden dannelse eller så er de opvokset enten i omgivelser eller i familie hvor de har fået den forkerte indstilling til islam.

Hvorfor misforstår mange koranen?

Koranen er en bog der er så svær at forstå selv for den lærde, forstået på den måde at der er mange antydninger og hentydninger, som folk med ikke så meget viden omkring islam nemt kan misforstå. Nogle muslimer vælger at tolke koranen på deres egen måde, hvilket efter min mening, er en helt forkert ting at gøre, da der kun findes en sand tolkning af koranen. Det kan måske også havde noget at gøre med, at hvis ikke man læser koranen på arabisk, hvilket er det orginale sprog bogen blev åbenbaret på, kan man ikke oversætte den præcis, fordi sætninger og ord går tabt i oversættelsen og på den måde er den ufuldent og forståelsen bliver ringe.   

Hvad er kulturelt og hvad er religiøst betinget?

Jeg ved ik rigtig hvad jeg skal svare dig på det her  spørgsmål..

Vil den kommende generation forsætte med at vælge kulturen mest?

Nej, det tror jeg ikke. Jeg tror snarer man begynder at åbne øjne for islam som den rigtig er og sætte kultur mere til side. Jeg tror aldrig kulturen kommer helt i glemmebogen, men jeg tror ikke den vil havde nær så meget indflydelse som den har nu...

Håber du kunne bruge mine svar til noget, har brøvet at besvare dine spørgsmål så godt jeg kan! :)


Brugbart svar (2)

Svar #3
05. november 2011 af NejTilSvampe

#2 - jeg er bare nysgerrig. Men hvordan er du kommet til den konklussion at der skal være én "sand" tolkning af koranen? Og hvordan bestemmer man hvem der har tolket den korrekt?


Svar #4
05. november 2011 af Marianne271 (Slettet)

Tusind TAK  SmilDuPå! 

Jeg er SÅÅÅ glad for, at du kunne hjælpe mig!!!! :D TAAAAAAAAAAAK! 


Svar #5
05. november 2011 af Marianne271 (Slettet)

Jeg håber på, at der er nogle flere der kan svar mig på dette spm: "Vil den kommende generation forsætte med at vælge kulturen mest?" Fordi det er vigtigt for mig, at vide mange menneskers mening på denne spm. TAK!


Brugbart svar (2)

Svar #6
05. november 2011 af NejTilSvampe

religion er kultur baseret.. Kultur er heller ikke noget man "vælger".. spørgesmålet giver ikke mening for mig.


Svar #7
05. november 2011 af Marianne271 (Slettet)

Kultur er jo en "vane" på en eller anden måde.. 

Kulturen er jo dannet af mennesker som os igennem tiden osv. 

 


Brugbart svar (3)

Svar #8
05. november 2011 af SmilDuPå (Slettet)

Hej #2

Det ligger sådan at jeg selv er muslim, og jeg har den indstilling til koranen, at der kun findes en sand fortolkning af den, jeg vil lige give et rigtig kendt eksempel på det, Fx. med hensyn til tørklæde, i koranen står der, at så snart en pige kommer i puperteten, skal hun begynde at tildække sig og det er noget man skal. Men så har gud jo givet os den frie vilje så vi kan gøre som vi vil, så er der nogle der vælger at tildække sig og nogle der ikke gør. Jeg gør fx. ikke.. Men jeg er fuldt ud klar over at min religion kræver det af mig, andre prøver fx. at bortforklare at de ik går med det med, at de fortolke koranen på deres egen måde, jeg vil lige tilføje at det ikke er for at punke nogle, med fuldt respekt..  

Det er imamer, shurh og lærde, som har set det som deres livs opgave at fortolke koranen og ud fra det er der udsprunget flere trosretninger inden for islam, som fx. Shia.. Hver især holder ved sit og tror at de er kommet med den rigtige fortolkning. Jeg er selv Sunni, den trosrening inden for Islam, som de fleste muslimer tro på.

Det er ret indviklet og for at være ærlig er min viden på området ret begrænset.. Jeg ved kun det som jeg har kunne skrabe til mig af hvad jeg har læst eller hørt i fjernsynet osv..

Håber det gav lidt mening for dig. Det er trods alt et ret indviklet emne, med mange dybe spørgsmål..


Brugbart svar (2)

Svar #9
05. november 2011 af NejTilSvampe

#8 - 

okay, sådan som jeg forstod det er det altså imamerne og de lærde der ved hvordan koranen skal tolkes.. men hvordan ved de det? Er det bare ved at læse bogen? For så tror jeg vi ender i et cirkulært argument..

Man kan ikke bestemme om en bog er sandhed ved at læse bogen.. Du er nødt til at have mindst en sekundær kilde der kan bekræfte den primære..

Så hvordan ved du at Imamerne kender sandheden? Og hvordan ved du at koranen overhovedet skal tages seriøst?


Brugbart svar (4)

Svar #10
06. november 2011 af SmilDuPå (Slettet)

Nej, der findes nogle hadith.. Det er "profetens ord" udfra dem kan man studere hvordan profeten Muhammed fortolkede koranen os.v. Det er det de lærde, imaerne og shurh tager udgangspunkt i. Ved at studere koranen og hadith og gå i dybden med det er man noget frem til mange ting idag. Så den sukændære kilde er vel  "Haditen" 

Der hvor problemet opstår, er at det ikke er alle muslimer som tror på hadith, altså profetens fortolkning af koranen og det er som sagt også derfor at der udsprunget flere trosretninger inden for islam... Jeg vil også opfodre dig til at læse noget om emnet, da der er en hel masse om det og jeg selv finder det rigtig interessant. Jeg selv tror på hadith, jeg er som sagt sunni muslim og det høre med til det.

Jeg tror når man først har læst koranen og forstået den, så kan man ikke andet ind at tage den seriøst! Jeg vil faktisk også opfodrer dig til at læse koranen, da jeg udfra dine spørgsnål kan se du er ret nysgerrig!

Safa


Brugbart svar (2)

Svar #11
06. november 2011 af NejTilSvampe

så nysgerrig er jeg ikke :p jeg har læst en hel del af den før i tiden men jeg mistede interessen.. Vil hellere bare snakke med folk om det, da folk som du selv siger fortolker den forskelligt. Så det hjælper mig ikke at læse bogen for at forstå deres positioner, man er nødt til at spørge.

-tak for svaret.


Svar #12
06. november 2011 af Marianne271 (Slettet)

Safa, Kan du være sød, at rette min Problemformulering”. Altså jeg har om Islamisk Kultur. Vil du være sød, at rette den på den måde, at der hvor jeg har skrevet ”Problemformulering”, så skrive lidt flere spm. Fordi kan slet ikke komme i tanke om flere spm, og har brug for flere spm om det fremadrettede. Kan du så også skrive lidt om på ”Indledning”, altså skrive indledningen bedre. Håber, at du vil hjælpe mig! :-D

Her: 

Islamisk Kultur

Indledning
Vi har valgt ”Islamisk Kultur”, fordi det er noget, vi har interesse for. Vi har undret os over, hvorfor der er så mange mennesker, der misforstår koranen. Hvad kan være grunden til det? Og hvorfor følger nogle muslimer mere deres kultur end deres religion?

Påstand:
Samfundets syn på Islam: Mange misforstår koranen.

Problemformulering
Hvorfor følger nogle muslimer mere deres kultur end deres religion?
Hvorfor misforstår mange koranen?
Hvad er kulturelt og hvad er religiøst betinget?
Vil den kommende generation forsætte med at vælge kulturen mest?

Metode
Vi vil undersøge emner som
Islam og demokrati
Ligestilling
Tvangsægteskaber
Æresdrab.

ved at:
Læse bøger
Læse i koranen
Spørge nogen/interviewe
Ringe til ”Religionssociologi”
Skrive til ”Islam gruppen” på facebook.
Gå på nettet

Præsentation af materiale
Spørgeskema
Interview med en Imam/video
Power-point 

- Jeg håber, at du vil hjælpe mig! :-)


Brugbart svar (2)

Svar #13
06. november 2011 af SmilDuPå (Slettet)

Hej "#11

Hahahah, ok det iorden.. Du spørger bare løs hvis der er noget mere. Er glad for at kunne hjælpe! :)


Svar #14
06. november 2011 af Marianne271 (Slettet)

Hahaha, ej du må undskylde hvis jeg spørger for meget! Men det er fordi, at jeg har projekt næste uge, og jeg er meget stresset osv :( Så det er derfor jeg spørger alle mulig mennesker, vil gerne have mit projekt perfekt! Jeg vil også gerne vise alle på min skole, at "islam er den bedste religion" !! :D Vil du ik' være sød, at rette den! :D

Brugbart svar (2)

Svar #15
07. november 2011 af AskTheAfghan

#11

"Have a copy of the Qur'an with a translation in your language. This is the minimum that you will require. This you should use for both general reading and study. The same can be used for memorization, if it is handy. But, take care that throughout life you stick with the same copy for memorization, otherwise revision will be difficult. Remember, too, that no translation can be perfect or accurate. Each translation contains an element of interpretation by the translator. There is not, and cannot be, an 'authorized' translation of the Qur'an." (Kilde: Chapter 5: Study and Understanding)


Svar #16
07. november 2011 af Marianne271 (Slettet)

Vil nogle være sød, at svar på det spm der hedder ” Hvad er kulturelt og hvad er religiøst betinget?” 


Brugbart svar (2)

Svar #17
07. november 2011 af NejTilSvampe

#16 - igen, religion er i sig selv kulturelt betinget. Men alt har vel indflydelse på både din religion og din kultur. Den musik du hører, det tøj du har på, det fjernsyn du gider at se, din uddannelse og din moralske opbringning osv.. så spørgsmålet giver stadig ikke mening efter min mening.

Er det en problemformulering du selv har lavet eller er det din lærer?


Svar #18
07. november 2011 af Marianne271 (Slettet)

Kan nogle svar mig på denne spm "Hvilke konferstion mellem indvandre og dansk/kultur, der skyldes religiøse forskelle.

- Og hvilken kan forklare ud fra kulturelt tradition og vaner?

Håber, der er nogle der kan give mig svar på spørgsmålet! :-D


Svar #19
07. november 2011 af Marianne271 (Slettet)

Hjææææææææælp mig!!!!!!!!!!!!!!!

Brugbart svar (3)

Svar #20
07. november 2011 af NejTilSvampe

hvad er konferstion?


Forrige 1 2 Næste

Der er 29 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.