Kemi

Hjælp til opgave

29. september 2007 af sapphirestar (Slettet)
Jeg har denne opgave for til Kemi i næste uge, og jeg er fuldstændig blank. Det er ellers kun en B-niveau opgave, så burde ellers være rimelig nem:

Opgave:
Et fast hvidt stof er ved kvalitativ analyse bestemt til at være opbygget af natrium-ioner og arsenat(III). Ud fra viden om arsens kemi kan man slutte, at stoffets molekyleformel kan skrives NaxAsOy.

Der udføres to kvantitative analyser med det formål at bestemme x og y.

Analyse 1.

0,1471 g af stoffet afvejes og opløses i fortyndet svovlsyre. Denne oplæsning titreres med 24,12 mL 0,01871 M kaliumpermanganat.

Under titreringen forløber reaktionen:

As^3+(aq) + MnO4^-(aq) -> H3AsO4(aq) + Mn^2+(aq)

a) Afstem reaktionsskemaet.

b) Beregn stoffets molære masse.

Analyse 2.
0,1355 g af stoffet afvejes og opløses i demineraliseret vand, hvorefter det fortyndes med demineraliseret vand til 100.0 mL og omrystes. En flammefotometrisk analyse viser, at den fortyndede opløsning indeholder 240 mg Na+/L.

c) Beregn værdien for x i stoffets molekylformel.

d) Bestem stoffets molekylformel.


Håber at nogle kan hjælpe mig

Brugbart svar (1)

Svar #1
29. september 2007 af Kemiersjov

a)
Arsenat(III) kaldes også arsenit. Dette er en oxyanion, der normalt i sur opløsning findes som arsensyrling H3AsO3 eller As(OH)3

As ændre OT fra +3 til +5 = 2 op
Mn ændrer OT fra +7 til +2 0 5 ned

Løs dette som en alm redoxligning, hvor du bruger 5 Arsensyrling og 2permanganater for at afstemme OT.

Fortsæt selv ed at afstemme ladninger med H+ og O'er med H2O.

b)
I titreringen anvendes 24 ml permanganat med koncentrationen 0,02 mol/l (jeg bruger afrundede tal - regn selv med alle decimaler!). Du har derfor tilsat 24*0,02/1000 = a mol permanganat.

Af reaktionsligningen ser du, at 2 mol permanganat svarer til 5 mol arsensyrling (eller Na-arsenit), hvorfor a mol permanganat svarer til a*5/2 mol Na-arsenit.

Nu har du g Na-arsenit og mol Na-arsenit i prøven. Molvægten beregnes nu ud fra disse to tal.

Skriv når du er kommet hertil!

Svar #2
29. september 2007 af sapphirestar (Slettet)

Mange tak :) Nu har jeg regnet de to opgaver ud - hvordan laver man de to sidste?

Brugbart svar (1)

Svar #3
30. september 2007 af Kemiersjov

c)
Den fortyndede opløsning indeholder 240 mg Na/l. Opløsningen er fremstillet ved at opløse 0,1355 g stof i 100 ml. Hvis 1 l opløsning indeholder 240 mg Na, må 100 ml indeholder 24 mg Na.

Hermed ved du, at de 0,1355 g prøve indeholder 24 mg Na. Omregn nu de 24 mg Na til mol. Du kan nu let finde prøves indhold af mol Na pr 1 g prøve.

Opstil en formel for prøvens indhold af Na (i mol pr 1 g) ud fra den generelle formel NaxArOy. Husk: molvægten er Mw=23*x+Ar+16*16 (Ar er molvægte af arsen - den må du lige slå op). 1 gram prøve indeholder 1/Mw mol. Na indholdet i 1 g bliver da x*1/Mw.

Løs de to ligninger for x og y

d)
Det er vis bare en sammenfatning af det du ved fra a,b og c

Svar #4
30. september 2007 af sapphirestar (Slettet)

Okay, mange tak. Der er bare 1 ting jeg ikke lige forstår - hvor får du de 16*16 fra?? Burde det ikke være 16*y, for vi ved vel ikke hvor mange O'er der er, vel?

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. oktober 2008 af odkjnykr (Slettet)

Nej, hvorfor sættes O = 16?


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. oktober 2009 af Wallita (Slettet)

Nu ved jeg godt, at det er en gammel opgave, men jeg sidder med den samme nu, og har et spørgsmål til det som Kemiersjov skrev:

"Omregn nu de 24 mg Na til mol."

Hvad mener han med det?

Håber nogle kan hjælpe :)


Brugbart svar (2)

Svar #7
17. oktober 2009 af Darwin (Slettet)

#6.

n(Na+) = m(Na+)/M(Na+) = (24 · 10-3 g)/(23 g/mol) = 1.04 mmol


Brugbart svar (0)

Svar #8
24. oktober 2009 af natasia91 (Slettet)

Hvad bliver det endelige resultat for x og y??


Skriv et svar til: Hjælp til opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.