Kemi

organiske farvestoffer

08. december 2010 af tony tango (Slettet) - Niveau: A-niveau

hvad er sammenhængen mellem et stofs molekylstruktur og dets farve?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2010 af Phienix (Slettet)

Jeg kender ikke så meget til specifik strukturer, der medvirker til et stofs farve. Men jeg ved da, at specielt konjugerede systemer bidrager til kraftige farver.

Se eventuelt her for lidt letlæsning.


Brugbart svar (4)

Svar #2
09. december 2010 af borupz (Slettet)

 Jeg går ud fra du ved noget om konjugerede dobbeltbindinger. 

Dette er fra min SRP

Gruppen N=N kaldes en chromofor. Chromofore grupper er årsag til et stofs farve; derfor også navnet chromofor (farvebærer). En chromofor gruppe indeholder et eller flere ledige elektronpar, som gør, at der kræves mindre energi for at excitere molekylet, hvilket har stor betydning for farvedannelsen. Når der ikke kræves så meget energi for at få molekylet I exciteret tilstand stiger bølgelængden. Bølgelængden stiger, fordi der ikke kræves så meget energi for at udsende lys og få den tilbage til grundtilstanden. Jo højere bølgelængder, des mindre energi har de. Chromofore grupper virker som ekstra konjugerede dobbeltbindinger og sænker derved ΔE yderligere. Andre chromofore grupper er C=O, C=N, N=CH-, NO2 og N=O.
Der findes også farveforstærkende grupper, de såkaldte auxochrome grupper. Funktionen for auxochrome grupper er, at de gør farvestoffernes absorption mere intens og derved bliver farven også mere dyb. De har en tendens til at “puffe” deres ledige elektronpar ind I et system af konjugerede dobbeltbindinger. Hvis man kigger på Lambert-Beers lov Aλ = ε λ ⋅ l ⋅ c , så ser vi, at en
auxochrom gruppe vil forøge absorptionskoefficienten gevaldigt. De farveforstærkende grupper er bla. -OH, -NH2 og halogenerne -Cl-, -Br- og -I-.

skriv hvis du har spørgsmål


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. december 2010 af mathon

vedrørende auxochrome grupper
se
en.wikipedia.org/wiki/Auxochrome
 


Svar #4
14. december 2010 af tony tango (Slettet)

hey jeg troede at -N=N- grupper blev kaldt for azogrupper? vil det sige azogrupper og chromophore er det samme?


Svar #5
15. december 2010 af tony tango (Slettet)

glem det jeg ha fundet ud af det takket være jeres hjælp :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. april 2013 af LLLLLLLLLLLLLLLL

Tak for svaret #2 :)


Skriv et svar til: organiske farvestoffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.