Matematik

Areal af trapezoide

01. april 2014 af abmenzel (Slettet) - Niveau: C-niveau

Har følgende opgave:

http://puu.sh/7S5fH.jpg

Har udregnet arealet af ADB (0,5*DE*AB = 300),
men har problemer med at finde afstanden DB hvilket er nødvendigt for udregning af arealet for trekanten (DCB)..

Håber nogen kan hjælpe mig med dette, på forhånd tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Er der andre oplysninger i opgaven? For eksempel om vinkel C er ret?

Svar #2
01. april 2014 af abmenzel (Slettet)

Er der andre oplysninger i opgaven? For eksempel om vinkel C er ret?

Alle oplysningerne er på billedet, men det var også det første jeg forestillede mig.. Men da det er en skitse burde det være opgivet hvis den var ret.

Brugbart svar (0)

Svar #3

Hvis figuren viser alt det oplyste i opgaven, er der ikke tilstrækkeligt med oplysninger til at gå videre.

Hvorfor brugte du ordet trapezoide i overskriften?

Brugbart svar (1)

Svar #4

Figuren er ikke tegnet skalatro i forhold til oplysningerne. På figuren ser det ud til, at |CD| > |BC| og også at |CD| > |DE|, men |CD| = 16, og |BC| = 21 og |DE| = 20. Figuren er derfor kun en skitse og kan altså ikke bruges til at antyde noget om vinklerne.

Svar #5
01. april 2014 af abmenzel (Slettet)

Hvis figuren viser alt det oplyste i opgaven, er der ikke tilstrækkeligt med oplysninger til at gå videre.

Hvorfor brugte du ordet trapezoide i overskriften?

Jeg fandt navnet på regneregler.dk, trapezoide "Har ikke nødvendigvis parallelle sider eller rette vinkler." antog at de havde ret.

Tak for hjælpen, det vil jeg gå videre med.

Brugbart svar (0)

Svar #6

Det er også korrekt anvendt her. Jeg tænkte blot, at oplysningen kom fra din bog, måske et overordnet afsnit med fællesoplysninger for en gruppe opgaver, som denne opgave var en del af.

Skriv et svar til: Areal af trapezoide

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.