Matematik

begyndelsesbetingelse, Integration, differentiabilitet.

03. april 2014 af Ibox (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Håber nogle kan hjælpe mig:

Hvis jeg har en funktion c(t), som er på formen e^(a), hvor c beskriver koncentrationen og t et tidspunkt, som man kender fra det daglige. Dertil kommer en opgave hvor man skal finde koncentrationen til et bestemt tidspunkt. Jeg benytter mig af den omvendte funktion t(c) ved at tage integralet af -1/c'(t). og nu skulle det være iorden, MEN mine funktioner er meget komplicerede, der indgår LambertW etc. i maple og jeg får at vide at jeg skal bruge en BEGYNDELSESBETINGELSE, som er C(0)=0 ?

Hvordan filen gør jeg dette? har indsat t som værende 0, men det passer ikke rigtigt, har prøvet at solve i maple... hvilket heller ikke virker. Jeg ønsker ikke at opgaven bliver sat på da jeg gerne vil forstå det og ikke bare skal laves, (hvis det er et must kan jeg godt sende det på mailt), hvordan får jeg proppet begyndelses betingelsen på?

Ellers var det jo bare den ligning jeg skal bruge, men når jeg indsætter mine værdier får jeg en negativ koncentration, netop fordi jeg ikke har taget højde for begyndelsesbetingelsen.

Mvh.

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. april 2014 af peter lind

Du må altså komme med en ordentlig beskrivelse af opgaven, hvis du vil have svar.

Svar #2
03. april 2014 af Ibox (Slettet)

Den er rimelig lang opgaven?? Jeg vil bare vide hvad en begyndelsesbetingelse kan gøre ved min funktion?
Fx. Ligningen t(c)=e^(1+6*(c0-3/6)*ln(0.1)*1/t) som har en begyndelses betingelse c=0? Blot et eksempel!
Hvis du kan sende mig din mail, så kan jeg sende opgavebesrivelsen til dig, den er bare rimelig lang: har mat1 på dtu (projekt).
:-)
På forhånd tak
Mvh.

Brugbart svar (0)

Svar #3

Du kan vedlægge en fil i pdf format eller word format. Jeg kan ikke læse alle filer i word format så pdf er bedre. Kan der virkelig stå t på begge sider af lighedstegnet? Højre side har formen e1+k/t. En ændring af k ændrer hvor stejl kurven er men ikke formen.

Svar #4

I PDF'en er opgave beskrivelsen, samt mine udregninger og til sidst mit spørgsmål, det er lidt rodet, da det er klippe klistret fra hhv. flere dokumenter, men håber De kan finde rundt.

Mvh

og på forhånd tak

Vedhæftet fil:Opgave - SP.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #5

Normalt vil begyndelsværdien angive værdien af c til tiden 0. Dette bestemmer en integrationskonstant. Så vidt jeg kan se har du ikke taget hensyn til dette.

Dette er en stor omvej når du  kender funktionsudtrykket for  c(t) . Hvis du se på den integrerede funktion formel 5 kan du særdeles nemt isolere t og derved få den inverse funktion

Svar #6

Hmm.. Okay det giver lidt mere mening. Jeg prøver mig frem igen, det ser lidt lysere ud nu. :-)
Mange tak for din tid og hjælp!
Hav en fortsat god aften.
Mvh.

Svar #7
06. april 2014 af Ibox (Slettet)

Hej Igen

Har nu prøvet med det integrerede funktionsudtryk. Jeg får negative resultater, hvilket ikke kan passe, da t er positiv... Er der noget jeg gør forkert?

Se venligst vedhæftede

Mvh.

Vedhæftet fil:Dok1.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #8
06. april 2014 af peter lind

Jeg kender ikke dit CAS værktøj; men jeg kan da se at du har ignoret venstre side i formel 5

Skriv et svar til: begyndelsesbetingelse, Integration, differentiabilitet.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.