Dansk

Synopse - dansk mundtlig eksamen 9. klasse

08. april 2014 af Hajen69 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej alle. Jeg har været i gang med min synopse til mundtlig prøve i dansk, og er stødt på nogle problemer...

Punkterne der allerede står i synopsen er dem der er markeret med federe skrifttype.

Resumé af prøveoplægget:

Drengen der gik baglæns handler om en dreng på ni år, der mister sin  bror i et trafikuheld dagen efter en festlig aften. Han flytter med sin familie til et nyt hus for at forsøge at glemme det, men det har han ikke lyst til. Drengen beslutter sig for, at ”rejse tilbage i tiden” ved at gå baglæns ud af klasseværelset på hans nye skole, hele vejen hjem til deres gamle hus, hvor han møder hans bror, og endelig får bearbejdet sorgen.  Da han forlader huset, stiller han også den walkie-talkie, der egentlig er en gammel juice-karton, som han har kommunikeret med hans bror, Mikkel igennem, som et tegn på, at han er kommet videre.

(Er dette for langt, for kort, helt væk, for dårligt skrevet?)

Disposition for den mundtlige prøve:

• Kort resumé af kortfilmen

• Analysering

• Perspektivering

De ovenstående punkter gennemgås ikke nødvendigvis i kronologisk rækkefølge.

(Er det her helt væk?)

Præsentation af analyse og fortolkningspunkter:

(Ved ikke helt hvordan jeg skal præsentere det. Jeg laver en ret standard film analyse. Kunne forestille mig at jeg bare i halv-punktform skulle tilføje for eksempel "berettermodellen", eller noget.)

Præsentation af perspektiveringsområder:

Jeg vil gerne perspektivere filmen til novellen Den anden bror.

(Øhh, er det helt væk? Skal der skrives meget på?)

Oplæsningsafsnit:

(Her har jeg valgt en film, og er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal forklare det. Fra antal minutter + sekunder til antal minutter + sekunder?)


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. april 2014 af snugglepuff (Slettet)

Har rettet dit resume så det lyder lidt bedre. Desuden har du en del lange sætninger, som hurtigt bliver forvirrende som læser, som jeg har forkortet ned, og rettet et par kommaer. Det er ikke til at sige om det er for langt eller for kort uden at have set filmen/læst bogen (ved ikke om det er en film eller bog) Der hvor jeg har skrevet indsæt navn er fordi det lyder bedre med et navn istedet for "han" hele tiden. Dette kan du dog bare ikke gøre hvis du jo selvfølgelig ikke kender hans navn.

Drengen der gik baglæns handler om en dreng på ni år der hedder? Indsæt navn mister sin bror i et trafikuheld dagen efter en festlig aften. indsæt navn flytter med sin familie til et nyt hus for at forsøge at glemme broderens død, men det har han ikke lyst til. Indsæt navn beslutter sig for at rejse tilbage i tiden ved at gå baglæns ud af klasseværelset på hans nye skole hele vejen hjem til deres gamle hus, hvor han møder sin afdøde bror, og endelig får bearbejdet sorgen - måske lidt mere om hvordan dette sker.  Da han forlader huset, stiller han også den walkie-talkie (fortæl mere om den tidligere, den har vi slet ikke hørt om endnu). Walkie-talkien er egentlig en gammel juice-karton, som indsæt navn har brugt til at kommunikere med hans døde bror Mikkel, som et tegn på at han er kommet videre.

Disposition skal du skrive i kronologisk rækkefølge! Det virker rodet til en eksamen hvis du har afleveret en disposition som du så ikke gennemgår kronologisk. Skriv den i den rækkefølge du vil fortælle om til eksamen.


Skriv et svar til: Synopse - dansk mundtlig eksamen 9. klasse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.