Fysik

Bestemmelse af gnidningskraft + udregning af distance.

08. april 2014 af Heliu (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej! Jeg har en opgave der volder mig lidt problemer. Den lyder således;

En personbil på 1100 kg ruller ned ad en bakke, der hælder 8%.

a) bestem bakkens hældningsvinkel. (er bestemt til 4,57392 grader)

b) Hvor stor bliver bilens acceleration, hvis vi ser bort fra gnidning? (er bestemt til 0,079745)

- Vi antager nu, at der er en konstant gnidningskraft på bilen, som fra hvile ruller ned ad bakken på 30 s. Ved foden af bakken er farten nået op på 33 km/t. 

c) Hvor stor er gnidningskraften?

d) Hvor lang er bakken?

Jeg har svarene på opgave a og b, men sidder lidt fast ved de to sidste. Jeg har forsøgt at tegne opgaven op, men det er som om det bare gør det hele endnu mere uoverskueligt :/. Nogle tips?

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

b) Accelerationen uden gnidning er g·sin(θ) . Regn det ud korrekt.

Brugbart svar (1)

Svar #2
08. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

c) ares = Δv/t .   Fres = m·ares = Fglat - Fgnid = m·aglat - Fgnid , hvor aglat er accelerationen uden gnidning.

Brugbart svar (1)

Svar #3
08. april 2014 af peter lind

c)  Find accellerationen af bilen af a=Δv/Δs. Den resulterende kraft på bilen er så m*a. Gnidningskraften kan så findes af Fres = Fb- Fgnid    hvor Fb er den kraft du har fundet i spørgsmål b

c) Brug s = ½a*t2

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. april 2014 af OliverGlue (Slettet)

Fejl

Svar #5
09. april 2014 af Heliu (Slettet)

Har fundet ud af det nu (det hjælper når man regner grund-opgaven rigtigt! ;) )

Brugbart svar (0)

Svar #6
09. april 2014 af mathon

eller
                                     s=\frac{v^2}{2\cdot a_{gnid}}

Brugbart svar (0)

Svar #7
09. april 2014 af mathon

c)
       a_{glat}=g\cdot \sin(\alpha )=\left (9,8\; \frac{m}{s^2} \right )\cdot \frac{\tan(\alpha )}{\sqrt{1+\tan^2(\alpha )}}=\left (9,8\; \frac{m}{s^2} \right )\cdot \frac{0,08}{\sqrt{1+ 0,08^2 }}=
                                                                                                                             0,781503\; \frac{m}{s^2}

a_{res} = \frac{9,16667\frac{m}{s}}{30\; s}=0,305556\; \frac{m}{s^2}

F_{gnid}=m\cdot a_{gnid}=\left ( 1100\; kg \right )\cdot \left ( a_{glat}-a_{res} \right )=\left ( 1100\; kg \right )\cdot\left ( 0,475948\; \frac{m}{s^2} \right )=

Skriv et svar til: Bestemmelse af gnidningskraft + udregning af distance.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.