Kemi

Opløselighedsprodukt & mættet opløsning

11. april 2014 af agentno47 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej.
Jeg er i gang med at lave en opgave, hvori jeg er blevet bedt om at finde ud af, om en opløsning er mættet eller ej. I opgaven kender jeg stoffets Ko(opløselighedsproduktet). Der er tale om en stærk base opløst i vand - jeg kender både denne opløsnings pH-værdi og cb(koncentrationen af basen i opløsningen). Hvordan er det præcis, at jeg skal finde ud af, om opløsningen er mættet (og hvorfor den er det)?

Lad os sige, at vi har at gøre med Mg(OH)2 i vand med et Ko på 5,61 * 10-12 M3 og en cb på 0,018 M.
Er opløsningen mættet? Hvordan finder jeg ud af det?

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. april 2014 af mathon

Hvis
               \Normal \left [ Mg^{2+} \right ]\cdot \left [ OH^{-} \right ]^2> K_{sp}       er opløsningen af Mg(OH)2 overmættet

\Normal \left [ Mg^{2+} \right ]\cdot \left [ OH^{-} \right ]^2= K_{sp}       er opløsningen af Mg(OH)2 mættet

\Normal \left [ Mg^{2+} \right ]\cdot \left [ OH^{-} \right ]^2< K_{sp}       er opløsningen af Mg(OH)2 umættet

Brugbart svar (0)

Svar #2
11. april 2014 af mathon

For 0,018 M Mg(OH)2
har du:
           \Normal \left [ Mg^{2+} \right ]\cdot \left [ OH^{-} \right ]^2=\left ( 0,018\; M \right )\cdot \left ( 2\cdot \left ( 0,018\; M \right ) \right )^2=4\cdot \left ( 0,018\; M \right )^3=
                                                                                                        2,33\cdot 10^{-5}\; M^3> K_{sp}

Svar #3
11. april 2014 af agentno47 (Slettet)

Yes, det lyder super godt! :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. april 2014 af mathon

Ionproduktet
er
                                 \large Y = \Large \left [ Mg^{2+} \right ]\cdot \left [ OH^{-} \right ]^2

Nåh - nu forsvandt spørgsmålet i #3 = erkendelsens øjeblik    :-)

Svar #5
11. april 2014 af agentno47 (Slettet)

Haha, ja! Det gælder bare om lige at fange den, har vist set mig blind på for meget kemi :)

Skriv et svar til: Opløselighedsprodukt & mættet opløsning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.